RECENSIE: Julia Shapiro - Perfect Version

Shapiro
recensie cijfer 2019-09-25 Perfect Version heet haar eerste solo album, maar het lijkt erop dat Julia Shapiro het tegenovergestelde wil bewerkstelligen. Probeert ze de luisteraar op het verkeerde been te zetten, of vindt ze echt dat dit het beste is wat ze ons op dit moment te bieden heeft? Ook de albumhoes is, al dan niet bewust, low budget vervaardigd. Het lijkt een gekopieerd vakantiekiekje op een plek in gelukkiger tijden. Want er zijn ook mindere momenten geweest in Julia ’s leven.

In 2018, na de tour met haar band Chasity Belt, verliep het op dat moment allemaal niet op rolletjes. Ze had haar leven even niet in de hand. Haar gezondheid liet te wensen over, ze was depressief, haar relatie liep op de klippen en was onzeker over haar zangkwaliteiten. ”I was so insecure” zingt ze in ‘A Couple Highs’ en daarin heeft ze het ook over ”A lot of lows and a couple highs”. Nou is haar stem is ook niet altijd toonvast, dus in die zin is die onzekerheid gegrond, al is dat natuurlijk niet altijd een vereiste voor het maken van mooie muziek.

En eerlijk is eerlijk, na een eerste luisterbeurt heb je het gevoel te luisteren naar een meisje op haar zolderkamer dat, nadat ze zojuist haar eerste gitaarcursus heeft afgerond, enkele hersenspinsels heeft vastgelegd op een oude bandrecorder. En dat is nog deels waar ook. Zes van de tien nummers op de plaat zijn opgenomen in haar appartement. Julia heeft alle instrumenten zelf ingespeeld, op de trompetsolo van Darren Hanlon in de titeltrack na en in nummers als ‘Natural’ en ‘Shape’ isAnnie Truscott verantwoordelijk voor het subtiele vioolgeluid. Maar als je de moeite neemt om het album goed te beluisteren, hoor je de meerdere lagen in de muziek en krijgt het toch meer diepgang dan je in eerste instantie zou denken. Gitaardubs, galm en meerdere zanglijnen zijn over elkaar heen opgenomen, waardoor een dromerige sfeer ontstaat, die soms doet denken aan het rustigere werk van Sonic Youth.

Op Perfect Version heeft Julia ons deelgenoot willen maken van haar zielenroerselen en haar leven van dat moment met teksten als,”I woke up feeling sad” en ”I should really leave my Instagram” uit ‘I Lied’. Vaak kan een mindere periode in het leven van een muzikant leiden tot ongekende creatieve hoogten, maar dat hoeft dus niet altijd zo te zijn. Nou Julia, je hart is gelucht. Hopelijk voel je je weer wat beter, dan nu terug naar je bandmaatjes van Chasity Belt die op je wachten, waar je stem beter uit de verf komt, de muzikanten hun instrumenten beter bespelen en de opnames in een professionelere studio opgenomen worden. Laat maar komen dat nieuwe album.
Recensent:Johan Kramer Artiest:Julia Shapiro Label:Hardly Art
Cover SARASARA - Orgone

SARASARA - OrgoneDe Franse Sarah Filleur a.k.a. Sarasara debuteerde in 2017 met haar album...