RECENSIE: Sebadoh - Act Surprised

Sebadoh
recensie cijfer 2019-09-08 Als één van de oprichters van Dinosaur Jr. heeft Lou Barlow blijkbaar nog genoeg tijd over. Solo breng hij regelmatig nieuwe muziek uit en nu is het de beurt aan zijn andere band, Sebadoh. Met deze groep werd hij vooral actief toen hij uit Dinosaur Jr werd gezet en hij zijn volle aandacht op Sebadoh kon richten. In 1999 nam de band een pauze voor onbepaalde tijd. Nadat in 2005 Dinosaur Jr. weer in originele bezetting bij elkaar kwam, mét Barlow, leek er voor Sebadoh geen tijd meer. Toch speelde de band nog wel eens hier en daar en in 2013 kwamen ze zelfs met een nieuwe plaat. Daarmee lijken ze nu definitief terug en onlangs verscheen het negende album van de band, Act Surprised.

Daarop is het bekende gruizige rockgeluid te horen, in compacte rockliedjes die prettig in het gehoor liggen. Sebadoh weet hoe je nummers niet onnodig hoeft te rekken en kundig te variëren in hun geluid. Zo wordt de stampende rocker ‘Follow The Breath’ gevolgd door het mooie popliedje ‘Medicate’, met fraaie heldere gitaarlijnen en een pakkend refrein. Het wat vrolijke karakter van het liedje verhult het serieuze thema over geestelijke gezondheid. Sebadoh verstaat de kunst om dit soort nummers met serieuze lading te laten klinken alsof er niets aan de hand is. Toch hoor je wel een bepaalde serieuze ondertoon in het nummer.

Binnen de vijftien nummers brengen ze genoeg variatie aan zonder zichzelf te gaan herhalen. Zo wordt het stevige liedje ’Stunned’ gevolgd door het vrolijk klinkende ‘Fool’. In het relatief ingehouden ‘Belief’ weten ze steeds de spanning vast te houden en verwacht je dat het ieder moment wel eens los zou kunnen barsten. De band weet hun typische jaren negentig geluid genoeg op te frissen zonder aan kracht in te boeten. Ze hebben wel hun tegendraadse wilde stijl ingeruild voor een meer gedoseerd en afgemeten stijl. Liefhebbers van het eerste uur zouden daar wel eens moeite mee kunnen hebben.

Het album is daardoor wel een stuk toegankelijker geworden dan het oudere werk uit de beginjaren. Je kan het de band moeilijk kwalijk nemen dat ze meegaan met hun tijd en geëvolueerd zijn. Act Surprised laat een volwassener kant zien van de groep waarin je de jarenlange ervaring van de leden terug hoort. Dat ze daardoor wat wilde haren zijn kwijt geraakt, doet geen afbreuk aan de kwaliteit van de liedjes en het feit dat dit gewoon een fijne plaat is
Recensent:Ronald Kats Artiest:Sebadoh Label:Fire Records
Cover Cold Showers - Motionless

Cold Showers - MotionlessOp het derde album van Cold Showers kun je horen dat zij zich lekker hebben...