RECENSIE: Savage Messiah - Demons

Demons
recensie cijfer 2019-09-24 Het Engelse Savage Messiah heeft alles in zich om een grote band te worden. De vorm is er al, nu is het alleen nog wachten op een klassieker. Dat het er in zit maakt Demons ons wel duidelijk. Als nu de bezetting eens stabiel zou blijven – zanger/gitarist Dave Silver is nog het enige origineel lid - dan komt het er zomaar een keer uit, dat kan niet anders. Want welke andere band weet thrashy riffs zo geloofwaardig te koppelen aan Skid Row- en Bon Jovi-achtige songstructuren en daar ook nog mee weg te komen. Voor de volbloed metalhead zal het echter allemaal net iets te poppy zijn wat hij op Demons voorgeschoteld krijgt.

Savage Messiah zal nog iets meer een eigen smoel moeten krijgen, want de eerste riffs in het snelle ‘The Bitter Truth’ bijvoorbeeld doen wel heel erg denken aan ‘Master Of Puppets’, maar Savage Messiah laat hiermee ook gelijk horen dat thrash- en speedmetal haar voornaamste invloeden waren en soms ook nog zijn.

Op Demons , inmiddels de vijfde langspeler, is metal dus nog volop aanwezig, maar wel zo toegankelijk gemaakt dat ook de gemiddelde rockliefhebber wel iets van haar of zijn gading moet vinden bij Savage Messiah. Om dat nog maar eens aan te geven wordt ‘The Bitter Truth’ doodleuk gevolgd door een radiovriendelijke powerballad (‘Until The Shadows Fall’). Beide tracks worden door de band prima uitgevoerd en de overtuigende zang van David Silver is de kers op de taart.

Zo is het dus drie kwartier genieten van catchy rock/metalsongs als ‘Down And Out’, ‘The Lights Are Going Out’ en ‘What Dreams May Come True’, of van meer op stevige metal gerichte tracks als ‘Virtue Signal’, ‘Heretic In The Modern World’, ‘Under No Illusion’ en ‘Rise Then Fall’. Daarnaast heeft de band nog een verrassende cover van ‘Parachute’ (van country zanger Chris Stapleton) opgenomen en komt ook daar glansrijk mee weg.

Demons is een sterke rock/metalplaat met elf sterke songs die prima blijven hangen. De plaat is een goede opvolger van het hoog aangeschreven Hands Of Fate. Savage Messiah diept de mix van op Amerikaanse leest geschoeide metal, in combinatie met toegankelijke rocksongs steeds beter uit tot ooit die ene klassieker wordt geboren en de band daarmee echt doorbreekt. Lekker plaatje.
Recensent:Jan Didden Artiest:Savage Messiah Label:Century Media
Cover Martyrdöd - Hexhammaren

Martyrdöd - HexhammarenCrustcore is een energieke muziekstijl die hardcore punk en metal verenigd...