RECENSIE: Jimmie Vaughan - Baby, Please Come Home

Vaughan
recensie cijfer 2019-09-03 De Texaan Jimmie Vaughn hoeft zich al lang niet meer te bewijzen als bluesartiest. Met zijn Fabulous Thunderbirds scoorde hij in de jaren ’80 zelfs commercieel succes met twee bescheiden rhythm & blueshitjes: ‘Wrap It Up’ en ‘Tuff Enuff’. En wat te denken van zijn werk met ‘grote’ kleine broer Stevie Ray Vaughn (Family Style).

De laatste decennia is Vaughn vooral als solo-artiest actief en de laatste jaren richt hij zich op plaat vooral op het coveren van zijn muzikale jeugdhelden die hem geïnspireerd hebben zijn leven te wijden aan de muziek.

Op zijn nieuwste album omringt hij zich met uitstekende sessiemuzikanten (inclusief uitgebreide blazerssectie en Hammond organist) en nam hij voor Please, Come Home elf rock & roll en rhythm en blues stampers op. De meeste tracks zijn in de studio opgenomen. Volgens de tracklist is alleen ‘Hold It’ live opgenomen in Austin, Texas, maar bij de opname van de afsluitende studiotrack ‘Baby, What’s Wrong’ was ook hoorbaar publiek aanwezig.

Het album opent met titeltrack ‘Baby, Please Come Home’. Het nummer klinkt iets minder New Orleans dan het origineel van Lloyd Price, maar de blazerssectie en het sprankelende gitaarwerk van Vaughn’s Fender Stratocaster maken veel goed.

Op ‘No One To Talk To (But The Blues)’ van Lefty Frizell heeft Vaughn letterlijk de blues vanwege een weggelopen liefje. De reverb klanken van het gitaarwerk, de baritonsax en de gekleurde zangstem van Vaughn vechten om de hoofdrol.

Het spelplezier spat van Baby, Please Come Home af. Maar hoewel het covergehalte in de blueswereld meer regel dan uitzondering is, voelt een album zonder eigen werk toch een beetje als een tussendoortje. Misschien moet Jimmie Vaughn de inspiratie dichter bij huis zoeken en de tijd nemen voor het schrijven van nieuw materiaal. Dat moet hij in zich hebben. Hij klinkt er op Baby, Please Come Home in ieder geval nog energiek genoeg voor.
Recensent:Bart Slaats Artiest:Jimmie Vaughan Label:Bertus
Cover Chris Shiflett - Hard Lessons

Chris Shiflett - Hard LessonsDave Grohl wordt door velen gezien als zijnde hardst werkende rockmuzikant...