RECENSIE: Deadbeat & Camara - Trinity Thirty

Deadbeat
recensie cijfer 2019-08-31 Een curieus experiment: een coverversie van een klassiek album uit 1988 dat destijds al voor ongeveer de helft uit covers bestond. En waarvan de oorspronkelijke band zelf (in 2007) ook al eens een remake maakte. Het klassieke album betreft The Trinity Session van The Cowboy Junkies. De remake van het album uit 2007 heette Trinity Revisited (m.m.v. Ryan Adams en Nathalie Merchant). En nu zit Trinity Thirty van gelegenheidsduo Deadbeat & Camara in de cd-speler.

De Canadese band The Cowboy Junkies maakten op The Trinity Session een verstilde en zwaar vertraagde countryfolk met een hoofdrol voor de bezwerende zangstem van Margo Simmins, de twangy gitaar van broer Michael en de trage, zware baslijnen van Alan Anton. Met de cover van The Velvet Underground’s ‘Sweet Jane’ scoorde de band een bescheiden radiohitje.

Gelegenheidsduo Deadbeat & Camara bestaat uit Scott Monteith (aka Deadbeat) en zangeres Fatima Camara. Op het album is ook ruimte vrijgemaakt voor vocale bijdragen van zangeres Caoimhe McAlister.

Deadbeat & Camara maken van hun Trinity Thirty een Trinity Session in de overtreffende trap. Het tempo wordt nog verder teruggeschroefd, de baslijnen klinken nog lomer en de vocalen nog ijler. Daarnaast wordt er veelvuldig gebruik gemaakt van dubeffecten en andere vertragingstactieken. Dit resulteert in een verstilde sound die verwantschap vertoont met This Mortal Coil en Portishead.

‘Mining For Gold’ en ‘Working On A Building’ zijn twee traditionals die relatief dicht blijven bij de versies van The Cowboy Junkies. Heel wat anders dan de versie die John Fogerty in 1973 opnam van ‘Working On A Building’. Net zoals ‘I’m So Lonely I Could Cry’ mijlenver afligt van het origineel van Hank Williams. Het verstilde ‘Misguided Angel’ wordt voortgedreven door stemmige orgelklanken.

Op ‘I Don’t Get It After Midnight’ neemt Monteith de vocalen voor zijn rekening. De plaat sluit af met de verstilde klanken van ‘Sweet Jane’.

Is het experiment daarmee geslaagd? Ja en nee. De lome sound van The Cowboy Junkies wordt door Deadbeat & Camara vakkundig vertraagd en uitgekleed. Dat levert interessante passages op, maar leidt ook tot eenvormigheid. En daar gaat het album, mede door de speelduur van meer dan een uur, langzaam aan ten onder.
Recensent:Bart Slaats Artiest:Deadbeat & Camara Label:Constellation
HWB

Heather Woods Broderick - InvitationLange tijd speelde haar leven als muzikant zich voornamelijk af in de schaduw...

Cover Kelly Finnigan - The Tales People Tell

Kelly Finnigan - The Tales People Tell Een combinatie van een soulzanger en een singer-songwriter, dat is Kelly...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT