RECENSIE: IRAH - Diamond Grid

IRAH
recensie cijfer 2019-10-03 Irah is een Deens duo bestaande uit Stine Grøn en de van oorsprong Bosnische Adi Zukanovic. Het tweetal maakt op haar debuutalbum Diamond Grid atmosferische dreampop met een bijzonder dreigende ondertoon. Op dit album, dat overheerst wordt door elektronica in al haar facetten, wordt het tweetal bijgestaan door de drummers Sabastian Rochford en Matias Wolf (in een nummer).

In de bijgeleverde persinfo wordt de muziek op Diamond Grid omschreven als pure dreampop, maar Irah is meer dan dat. We horen invloeden die buiten het kader dreampop vallen, zo vinden we regelmatig triphop-invloeden zodat de naam Portishead nog wel eens komt bovendrijven. Het best hoorbaar is dit in het lang uitgesponnen ‘Matrix’ dat via verleidelijke soundscapes evolueert naar een postrock-achtig stuk. Daarnaast heeft de zachte stem van Stine Grøn soms wel iets weg van die van Beth Gibbons. Overigens komt ook de naam van het Zweedse Paatos regelmatig de kop op steken, maar ook Dead Can Dance of zelfs Hooverphonic in haar meest donkere momenten lijken van invloed te zijn op het werk van Irah. Misschien dat sommigen de muziek van de twee Denen wel iets te claustrofobisch vinden, maar die gaan de dan voorbij aan de absoute wereldklasse van dit Deense tweetal, dat negen fenomenale melodieën aan ons voorlegt. Daarnaast snijden ook de teksten, waarin Irah haar zorgen uit over de manier waarin we met zijn allen onze mooie wereld aan het vernielen zijn, hout.

Bijzonder intrigerend is ‘Unity Of Gods’ dat door Matias Wolf wordt voorzien van een zacht shuffelend jazzy ritme. De gelaagde, sexy zanglijnen van Stine Grøn doen de rest. Ook zeer geslaagd is ‘Polluted Hearts’ dat een bedje neerlegt van een dreigende drone en een lome beat. Het daaropvolgende ‘Cinematic’ klinkt wat lichter dan de rest van de tracks, wat vooral komt door de luchtige pianoklanken. Direct hierna volgt de dreigende drone van ‘Worship The Sun’. De Oosters aandoende zang van Grøn maakt het helemaal af. Wat is dit mooi!

Diamond Grid is een pareltje. Iedereen die van dreigend klinkende en verslavende dreampop houdt moet de muziek van Irah eens proberen. De prachtige melodieën, de duistere sferen en werkelijk engelachtige stem van Stine Grøn houden je in een angstaanjagende houdgreep. Hier moet je niet te veel woorden aan vuil maken maar over je heen laten komen. De tracks zijn zonder uitzondering echte groeibriljantjes, zodat je de plaat wel even de tijd moet geven. Een verslaving lijkt onafwendbaar.
Recensent:Jan Didden Artiest:IRAH Label:Tambourhinoceros
Cover Kevin Garrett - Hoax

Kevin Garrett - HoaxVeel albumrecensies schrijven zichzelf, maar eens in de zoveel tijd loop je...