RECENSIE: Stamina - Live In The City Of Power

Stamino
recensie cijfer 2019-06-30 Live albums waren in de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw een mooie extra toevoeging aan het oeuvre van je favoriete bands. Op dat gebied zijn er in die tijd echte klassiekers geboren. Maar je komt het eigenlijk tegenwoordig niet zo vaak meer tegen. Vaak zijn live albums extra toevoegingen bij een dvd, zodat je het concert na het bekijken nog eens terug kunt luisteren. Daarbij, hoeveel live albums zijn nu eigenlijk echt de moeite waard? Als ze geluidstechnisch perfect zijn, dan is er achteraf flink aan gesleuteld om het geluid alsnog heel goed te laten klinken. Hoezo, Live?. Helaas krijg je bij Live In The city Of Power, dat als cd/dvd wordt gepresenteerd, ook het idee dat het geluid niet volledig afkomstig is van de mengtafel. Als dat wel het geval is, dan klinkt Stamina live akelig perfect. ‘The city of power’ staat overigens voor de Poolse stad Zgierz, waar in 2018 een metalfestival werd gehouden en waar de set van Stamina werd opgenomen voor anderhalve man en een paardenkop.

De in 2001 opgerichte symfonische powermetalband uit Italië heeft op Live In The City Of Power negen nummers geplaatst, waarbij de nadruk vooral ligt op de laatste twee albums. De vlot doorhuppelende metal van gitarist Luca Sellitto en zijn mannen klinkt pittig genoeg om niet in al te cheesy regionen te komen. Iets waar powermetalbands nog wel eens in verzanden. Stamina omzeilt dit vakkundig en zanger Alessandro Granato kwijt zich voorbeeldig van zijn taak, daarbij klinkt de band enthousiast en vakkundig. Bij de soms meelopende koortjes weet je eigenlijk al dat die later zijn toegevoegd of al op moment van spelen van de harde schijf afkomstig waren. In de aankondigingen van de tracks door Granato lijkt het wel of hij vanuit zijn badkamer de aankondigingen staat te doen, terwijl de band toch echt op een buitenpodium stond. Maar goed ook, zo hoor je zijn accent wat minder.

Als we alles eens plussen en minnen dan blijkt dat Live In The City Of Power een leuke dwarsdoorsnede laat horen van Stamina, maar dat je waarschijnlijk pas met het beeld erbij ten volste kunt genieten van de gitaargymnastiek van Selitto of het enthousiasme van de band. De fans zullen dit pakketje ongetwijfeld gaan aanschaffen. Voor de gemiddelde luisteraar is Stamina een vrij modale powermetalband, waarvan ook deze release geruisloos ten onder gaat in het overweldigende aanbod.
Recensent:Jan Didden Artiest:Stamina Label:Rock Company
Tuplin

Jeremy Tuplin - Pink MirrorVolgens de verhalen doet de Britse singer-songwriter Jeremy Tuplin het goed...