RECENSIE: Bertolf - Big Shadows Of Small Things

Bertolf
recensie cijfer 2019-04-15 Bij de theatervoorstelling Soelaas heeft het nieuwe materiaal van het vijfde studioalbum Big Shadows Of Small Things een prominente rol. Waar de albumtitel voort komt uit een Zweeds gezegde dat relativering biedt wanneer zorgen en angst het leven beheersen, is de rode draad bij Soelaas ‘troost’. Die twee onderwerpen sluiten naadloos op elkaar aan. Zeker voor Bertolf, die, zo blijkt uit Soelaas, zijn muziek in de eerste plaats schrijft om zichzelf soelaas te bieden.

Troost biedt Bertolf ook de luisteraar op de mooie ouverture ‘Only Love’, dat mede door het karakteristieke blazersarrangement verplichte kost lijkt voor fanfare of harmonie. De opener komt rechtstreeks voort uit het verwerken van angst tijdens Bertolf`s tour met Her Majesty. Op First & Then bewees Bertolf al op z`n sterkst te zijn als het persoonlijke leven de bron vormt en dat zet op Big Shadows Of Small Things door. Bertolf’s muzikale helden blijven de liedjes beïnvloeden, maar een eigen stem en geluid is inmiddels gevonden en voor dit album is producer Frans Hagenaars, die Bertolf voor zijn selftitled derde album confronteerde met het gegeven dat de liedsmit goede liedjes voortbracht, maar niet liet horen wie hij echt was, terug aan boord.

Dat zorgt voor een herkenbaar recept met de kanttekening dat de liedjes weg lijken te bewegen van het popkarakter van eerdere albums. ‘Please Come Back In My Life’, dat eens niet over liefde gaat, maar om de wens je onbevangenheid terug te vinden, past moeiteloos tussen singles als ‘Mr. Light’ en ‘Another Day’, maar het schitterende, met Her Majesty kompaan Jelle Paulusma geschreven ‘Awake,Rewind’, staat hier mijlenver vanaf. De westernballade zorgt voor een flink contrast met het lekker in het gehoor liggende ‘Already Down’ en het Beatlesque ‘A Deer In The Headlights’. Het tegendraadse, dat nog wel eens aan Radiohead deed denken, lijkt verdwenen, al zou je het bij ‘Passover’ in de verte nog kunnen ontdekken. Waar op eerdere albums het uitgangspunt bij goed in het gehoor liggende popmuziek ligt, klinkt nu verdieping door. Dat blijkt ook wel uit de zorgvuldige aankleding met strijkers- en de eerdergenoemde blazersarrangementen.

De kracht van Big Shadows Of Small Things zit hem in de details, zoals bijvoorbeeld het outro van ‘Hungry Hearts’. Maar ook in de verrassing, want waar je ook op dit album de invloed van onder andere The Beatles en Ron Sexsmith weer goed terug hoort, is het verrassend dat ‘Shadows’, een zwaar aangezette, maar schitterende pianoballad, mede door de vocalen, aan Rufus Wainwright doet denken. De grootste invloed komt uit het Crosby, Stills, Nash & Young-kamp. De regelmatig voorbijkomende koortjes zijn adembenemend en komen het beste tot zijn recht op het eerste deel van tweeluik ‘Wintertime’.

Big Shadows Of Small Things heeft ten opzicht van zijn voorganger meer tijd nodig om volledig onder de huid te kruipen, maar als het eenmaal onder de huid zit, moet je concluderen dat Bertolf wederom twaalf ijzersterke liedjes heeft afgeleverd. De zorgvuldig vormgegeven muziek en teksten bevestigen nog maar eens dat Bertolf tot de beste singer-songwriters van Nederland behoort.
Recensent:Ruud de Zwart Artiest:Bertolf Label:Excelsior Recordings
Cover Vaudeville Etiquette - Divisions

Vaudeville Etiquette - DivisionsAls recensent lees je bij de binnen gebrachte stapels muziek de meest...