RECENSIE: Boy Harsher - Careful

Boy harsher
recensie cijfer 2019-03-16 Er lijkt een wormhole te bestaan tussen het huidige Northampton, Massachusetts en een studio van Mute Records van eind jaren tachtig. Hoe kan het jonge duo van Boy Harsher anders zulke onvervalste Gothic dance maken, compleet met de drum en synthsounds van weleer? Dit is een andere verklaring. De producer van hun eerste album Peter Mavrogeorgis, speelt gitaar in een band met Jim Sclavunos, die sinds 1994 de drummer is van de Nick Cave and the Bad Seeds. En zo is er dan een link met Mute Records. Het zelfde label waar Depeche Mode startte, dat in het nummer ‘Tears’ doorklinkt. Maar de jeugd is wel wijzer en brengt hun werk op eigen label uit.

Augustus Muller en Jae Matthews kennen elkaar van hun film opleiding aan de Savannah College of Art and Design. Naast film begonnen zij met muzikale experimenten. Augustus zette live muziek onder verhalen die Jae voorlas. Dit groeide in 2014 uit tot een echte band. Gevolgd door hun eerste album Yr Body Is Nothing uit 2016. Met Careful zijn zij verder gegroeid. De composities zijn beter uitgewerkt en krachtiger. Zij doen geen concessies aan de grillen van de commercie. Het eerste nummer ‘Keep Driving’ komt zo zacht op gang dat je je afvraagt of je wel op start hebt gedrukt. En na dik anderhalve minuut is er pas de eerste stem. Dan heb je in de snelle wereld van Spotify al een flink percentage luisteraars verloren. Maar met het tweede nummer ‘Face The Fire’ komt het pas echt lekker op gang. Een monotone synthbass tokkelt zowat het hele nummer door. In de nummers daarna is het een raadspel; waar hoorde ik dat synthesizereffect voor het eerst? Het album klinkt echter zo oprecht dat het nergens een imitatie of persiflage wordt.

Careful heeft voor oudere jongeren het effect van een zeer krachtige tijdmachine. Voor de iGeneration die alleen nog maar geproefd heeft van het mainstream media menu, is het een regelrechte ontdekking. Het lijkt in niets op wat er nu gemaakt wordt. De muziek is ongelofelijk dansbaar, superstrak en tegelijkertijd duister. Dat komt zeker ook door die lage stem van zangeres Jae. De band geniet al een zekere populariteit. De speciale vinyl releases zijn allemaal uitverkocht. Voor de echte diehard retrofan is Careful overigens ook op cassette te koop.
Recensent:Dave Stam Artiest:Boy Harsher Label:Konkurrent
Cover Eerie Wanda - Pet Town

Eerie Wanda - Pet Town Pet Town is het tweede album van de Nijmeegse singer-songwriter Marina...