RECENSIE: Jozef van Wissem & Jim Jarmusch - An Attempt To Draw Aside The Veil

Wissem
recensie cijfer 2019-04-08 Jozef Van Wissem & Jim Jarmusch vormen een onwaarschijnlijk duo. Jozef een klassiek geschoolde luitspeler en Jim, bekend als regisseur van alternatieve films, die luid de gitaar bespeelt. Zij delen schijnbaar een gemeenschappelijke interesse in het werk van twee achttiende-eeuwse filosofen. Met An Attempt To Draw Aside The Veil zeggen zij daar muzikaal uiting aan te geven.

De muziek – als je deze soundscapes zo wilt noemen – is een combinatie van breed uitgestreken noise uit Jim’s elektrische gitaar dat richtingloos voortkabbelt, aangevuld door getokkel op de luit. De twee verschillende instrumenten zijn regelmatig gelijktijdig te horen maar komen nooit echt samen. Het album kent ook geen echte hoogtepunten. In ‘Final Initiation’, als iemand eindelijk de stekker uit Jim’s versterker heeft getrokken en de luit vergezeld wordt door synthesizer, wordt het meteen interessanter. De luisteraar die geen achtergrondinformatie over de inspiratie voor het werk heeft, zou kunnen denken dat dit album een soundtrack is, maar op de manier dat het beeld nodig heeft om compleet te worden. Verrassend genoeg zit dat er niet bij.

De stemmige hoes van de CD wordt gesierd door een donkere houtsnede van John Buckland Wright. Een figuur op een rots, die neerkijkt op twee personen, heft de armen ten hemel. “Waarom?” Is dat de vraag die gesteld wordt aan het duo? Het is geen verkeerde vraag. Het staat iedereen natuurlijk vrij om zich te uiten. Maar hoeveel mensen hebben reikhalzend uitgekeken naar dit album? Het vierde in een reeks nota bene. De stroming van het minimalisme heeft ondertussen heel wat hoogtepunten voortgebracht. Dit album voegt daar niets aan toe.

An Attempt To Draw Aside The Veil blijft steken in een poging tot een elitair kunstwerk, dat niet echt je aandacht weet vast te houden. Afgezien van de titels heeft de muziek weinig relatie met de filosofische inzichten van de inspirators. Misschien kan dat ook wel niet met een instrumentaal werk. Dat in de laatste minuut snel nog wat quotes voorbij komen, brengt daar geen verandering in. Een andere grote filosoof zei een lange tijd geleden in een universum hier ver vandaan: Do or do not, there is no try. Vooral dat tweede punt zouden meer mensen ter harte moeten nemen.
Recensent:Dave Stam Artiest:Jozef van Wissem & Jim Jarmusch Label:Sacred Bones Records
Cover Boy Harsher - Careful

Boy Harsher - CarefulEr lijkt een wormhole te bestaan tussen het huidige Northampton,...