RECENSIE: Mozes and the Firstborn - Dadcore

Dadcore
recensie cijfer 2019-05-25 Een Nederlandse band die de releaseshow van hun nieuwe album viert met de Nederlandse fans, het lijkt de normaalste zaak van de wereld. Voor Mozes And The Firstborn liep dat echter anders: ten tijde van de daadwerkelijke release van hun derde album waren ze druk op tour in de VS. Jammer, want er valt met de release van Dadcore genoeg te vieren. Het album staat vol met lekkere nostalgische rockgeluiden, waarvan ‘Sad Supermarket Song’ het absolute hoogtepunt is.

Maar dat we het nostalgisch kunnen noemen wil echter niet zeggen dat er weinig gevarieerd of vernieuwd wordt. ‘If I’ laat zich nadrukkelijk inspireren door grunge, terwijl ‘Dadcore’ (niet het meest overtuigende nummer op de plaat) een alternatieve rocktrack uit de vroege zeroes had kunnen zijn. Het country-achtige ‘Baldy’? Dat had van de Breakin Bad soundtrack kunnen komen. De kracht zit hem er echter in dat Mozes and the Firstborn zich deze stijlen echt eigen hebben gemaakt en de nummers, ondanks deze ogenschijnlijke verschillen, heel mooi bij elkaar passen.

Een ander belangrijk element is dat ze hun muziek niet serieus nemen, maar dat dit er nergens vanaf druipt. Neem ‘Sad Supermarket Song’: de sfeer die ze muzikaal neerzetten past zo tussen de tracks van Kurt Cobain (niet voor niets wordt het nummer vergeleken met ‘Heart Shaped Box’ van Nirvana) en als je niet beter zou weten hangt het nummer aan elkaar van metaforen. Niets is minder waar: volgens een interview van 3voor12 met frontman Melle Dielesen is de tekst één grote grap. Ook het sterke ‘Scotch Tape Stick With Me’ had een metafoor kunnen zijn. De waarheid: dit nummer gaat daadwerkelijk over plakband. Toch mogen deze nummers met hun ‘lollige’ teksten zich gewoon meten met de beste Nederlandse nummers van het afgelopen jaar.

Met ‘Dadcore’ (een samenwerking met Together PANGEA) en ‘Blow Up’ staan er ook wat minder nummers op de plaat en persoonlijk hoeft het grote aantal korte intermezzo’s (‘Fly Out’ uitgezonderd) die het album wat rommelig maken, ook niet. Dat doet echter niks af aan de kwaliteit die het Eindhovense viertal met Dadcore presenteert. Dadcore is een volwassen album waarmee ze hun positie in de Nederlandse rockscene verstevigen.
Recensent:Robin Hogenboom Artiest:Mozes and the Firstborn Label:Burger records
Cover Rosie Carney - Bare

Rosie Carney - BareDe van oorsprong Ierse zangeres Rosie Carney is via Engeland in New York...