RECENSIE: Susanna & The Brotherhood Of Our Lady - Garden Of Earthly Delight

Susanna
recensie cijfer 2019-04-22 Susanna Wallumrød kwam voor het eerst onder de aandacht toen zij met haar Magical Orchestra in 2006 ‘Love Will Tear Us Apart’ coverde. Zij heeft inmiddels twaalf albums op haar naam staan, waarbij zij origineel werk afwisselt met eigen composities. Nu verschijnt zij als Susanna & The Brotherhood Of Our Lady, tezamen met vier andere vrouwelijke muzikanten. De naam is niet zomaar verzonnen: deze verwijst naar de veertiende eeuwse Illustere Lieve Vrouwe Broederschap, die maagd Maria vereerde in de St Jan kathedraal van Den Bosch. Zij sponsorde één van diens bekendste leden: schilder Jheronimus Bosch, die de inspiratie is voor dit album.

Garden Of Earthly Delights. (tuin der lusten) geeft de indruk dat dit album een weerspiegeling is van het werk van Bosch. Toch is hier meer aan de hand. Wallumrød gebruikt titels van enkele schilderijen om nummers over zonde en menselijke zwakheid te bezingen. Dat geldt heel duidelijk voor ‘Death And The Miser’ (dood van een vrek) waar de vier dames “Money, Money, money…” blijven zingen op monotone zwarte tonen van de piano. Ook de absurditeit die hiermee gepaard gaat komt goed aan bod, vooral op ‘Gluttony And Lust’ (Allegorie op de gulzigheid). Hier bezingt zij de inhaligheid van de westerse samenleving ("we deserve to ignore the hunger and suffering is self-inflicted and not our fault"). ‘Ship Of fools’ (het narrenschip) klinkt muzikaal wat vrolijker, maar de tekst liegt er niet om ("we’re on a ship of fools/Sails laughing and singing to hell").

Het album gaat daarnaast over Wallumrød’s zoektocht naar spiritualiteit. Dat is heel duidelijk te horen op beide ‘Wayfarer’ tracks, waar zij op de eerste aangeeft te worstelen met allerlei zaken, om dat tenslotte te verduidelijken op het vervolg (”Looking for the truth, searching for a heart”). Op ‘Beautiful Life’ toont Wallumrød zich op haar kwetsbaarst; haar ijle zang achter vervormde electronica maken dit tot een bijzonder nummer.

De overige leden van deze gelegenheidsband zijn Stina Moltu op gitaar, Ida Løvli Hidle op accordeon, Ina Sagstuen op synthesizer en zangeres Natali Abrahamsen. Zij komen volledig aan hun trekken op zowel ‘Ecstasy X’ als ‘Ecstasy’. Hier gaat de trukendoos volledig open om een zo duister mogelijke sfeer neer te zetten, compleet met krakende deuren, ijzeren kettingen en krijsende vogels. Beide nummers zorgen voor een experimentele sfeer die de enigszins akoestische uitvoering elders compenseert en het album een bite geeft.

Die sfeer komt terug op het monotone 'River To Hell', maar het is vooral de afsluiter ‘Gathering Of Birds’ die blijft hangen. De onheilspellende sfeer en vooral het uitstekende samenspel tussen piano en accordeon maken meer dan eens duidelijk dat deze groep dames het verdient om nog een album samen te maken. De laatste zin “There is a Flood coming". klinkt dreigend, maar als dat betekent dat wij overspoeld gaan worden met meer muziek van deze formatie, dan is dat niet erg.
Recensent:Hendrik Goos Artiest:Susanna & The Brotherhood Of... Label:Konkurrent
Cover Black Bottle Riot - Fire

Black Bottle Riot - FireEr zijn meerdere steden in Nederland die de titel “rock city” claimen,...