RECENSIE: The Japanese House - Good At Falling

Japanese
recensie cijfer 2019-04-07 The Japanese House is een project van de Britse singer-songwriter Amber Bain. Na vier EP's is er nu eindelijk het debuutalbum Good At Falling. The Japanese House maakt rustige en subtiele indiepop en voor het debuutalbum is samengewerkt met een tweetal leden van The 1975, Matthew Healy leent zijn stem voor het nummer ‘f a r a w a y’ en George Daniel produceert een aantal nummers. Het is een bijzondere en aparte plaat geworden met verdriet liefde en verlies als thema.

Op het eerste gehoor is Good At Falling niet zo bijzonder. Het is niet onderscheidend van andere indiepop en de eentonige muziek is een beetje saai. Ook de serene stem en de stemvervormer die veel wordt gebruikt gaan op den duur irriteren. De nummers lijken te veel op elkaar en blijven daardoor niet hangen. Af en toe komen er even drums of gitaren bij en dit zorgt er voor dat de plaat meer power krijgt.

Wanneer je de achtergrond van enkele nummers van de plaat opzoekt krijgt het album toch ineens een andere lading. De nummers ‘Went To Meet Her [Intro]’, ‘You Seemed So Happy’ en ‘I Saw You In A Dream’ gaan over een goede vriend van Amber Bain die door zinloos geweld om het leven is gekomen. Dat het album zo persoonlijk is is niet meteen duidelijk, maar het zorgt er wel voor dat je anders naar de nummers gaat luisteren.
Ook ‘Marika Is Sleeping’ is heel persoonlijk en gaat over de break-up met haar ex Marika Hackman. Het is een hypnotiserend nummer waar je toch even goed naar gaat luisteren. Helaas komen de tracks niet genoeg binnen zonder dat je de achtergrond ervan weet.

Good At Falling is een prima debuutplaat wanneer je de achtergrond van de nummers kent. Pas dan krijgen de nummers kleur en persoonlijkheid. Anders is het iets te eentonig en saai.
Recensent:Linda Kremer Artiest:The Japanese House Label:Caroline Records
Cover Unearth - Extinction(s)