RECENSIE: Malford Milligan & The Southern Aces - Life Will Humble You

Milligan
recensie cijfer 2019-03-02 Hier zal de naam Malford Milligan niet meteen bij iedereen een belletje doen rinkelen maar in zijn eigen Austin, Texas groeide de zanger al in de jaren negentig uit tot een grootheid. Nadat Stevie Ray Vaughan in 1990 bij een tragisch helikopterongeluk was omgekomen besloten bassist Tommy Shannon en drummer Chris Layton, samen beter bekend als Double Trouble, met andere muzikanten de draad weer op te pakken. Samen met zangers/gitaristen Doyle Bramhall II en Charlie Sexton werd Arc Angels opgericht, maar deze superband bleek maar nauwelijks bestand tegen de grote druk en de persoonlijke problemen van Bramhall II. Shannon en Layton waren inmiddels onder de indruk geraakt van een lokale bekendheid, de zanger Malford Milligan. Samen met hem werd de band Storyville opgericht, maar na twee albums behoorde ook deze samenwerking weer snel tot het verleden. De recensies waren echter unaniem lovend en vooral de vocale prestaties van Milligan werden geroemd. Hij zou vervolgens diverse onderscheidingen in ontvangst nemen voor zijn bijdragen op de twee albums en de live verrichtingen op het podium. Het vervolg van zijn carrière speelde zich voornamelijk af in de clubscene van Austin. Daar vond een ontmoeting plaats met de Nederlandse muzikant/producer Jack Hustinx die op dat moment bezig was om een een en ander in kaart te brengen voor een artikel over de muziek in die regio, waarin overigens de band Storyville centraal stond. Het beviel Hustinx dusdanig goed dat hij besloot om daar te gaan wonen en al snel volgde een muzikale samenwerking met Milligan die hen samen naar Nederland zou brengen.

Met behulp van The Southern Aces, waarin wij de allerbeste rootsmuzikanten tegenkomen die er in Nederland te vinden zijn, hebben al vele prachtige optredens plaatsgevonden en is uiteindelijk de basis gelegd voor het album Life Will Humble You van Malford Milligan & The Southern Aces. Het is een uitermate geslaagd verbond gebleken waarin de zanger en muzikanten elkaar ontzettend goed aanvoelen. Milligan beschikt over een indrukwekkende soulstrot en of hij nu de blues-, gospel-, country- of rootsweg inslaat, The Southern Aces zorgen telkens weer voor een verfijnde muzikale ondersteuning die hem duidelijk een comfortabel gevoel zal hebben opgeleverd.

Zo is daar het adembenemend schone ‘The Man I Used To Be’ waarin een voorname rol is weggelegd voor het Hammond B3-orgel van Roel Spanjers. En wat te denken van de prachtige akoestische slide-gitaarklanken die Eric van Dijsseldonk verzorgt in ‘Getting Over You’ dat geschreven werd door de Texaanse singer-songwriter Stephen Bruton, een goede vriend van Milligan die in 2009 op 60-jarige leeftijd overleed. Ook ‘Yo Yo’ van diezelfde Bruton is op weergaloze wijze vertolkt door zijn vriend. In een ruim zes minuten durende uitvoering laat Milligan zijn diepste emoties de vrije loop tijdens dit waardige eerbetoon voor de nog altijd zo ondergewaardeerde muzikant. Opvallend is overigens de hoogstaande kwaliteit van het met Jack Hustinx zelfgeschreven materiaal dat geenszins onderdoet voor het hierboven genoemde werk. Veel persoonlijke elementen, ervaringen, herinneringen zijn er verwerkt in de teksten en worden gedeeld met de luisteraar. ‘Life Will Humble You’, de titeltrack van het album is daar een goed voorbeeld van. Met Johnny Cash en Jerry Lee Lewis bevindt Milligan zich overigens in goed gezelschap aangezien zij hem ooit voorgingen in het uitvoeren van een compositie die geschreven werd door countrygrootheid Charlie Rich. Het indrukwekkende ‘Feel Like Going Home’ lijkt Milligan op het lijf geschreven. Halverwege krijgt hij vocale hulp uit onverwachte hoek. Het is JW Roy die natuurlijk niet mag ontbreken wanneer je de beste rootsmuzikanten uit ons kikkerlandje bij elkaar hebt in één studio.

Binnenkort is er de mogelijkheid om het allemaal ook eens live te ervaren aangezien er binnen zeer afzienbare tijd zal worden afgetrapt voor een uitgebreide tournee door Nederland. Het loont zeker de moeite om ergens in het land deze gepassioneerde klasbakken met elkaar aan het werk te zien. Het podium is tenslotte de plek waar Malford Milligan & The Southern Aces pas echt goed tot hun recht komen.
Recensent:Jeroen Bakker Artiest:Malford Milligan & The... Label:Suburban
Cover Deathrite - Nightmares Reign

Deathrite - Nightmares ReignDat er in een Duitsland een band rondloopt met de naam Deathrite is...