RECENSIE: Fucked Up - Dose Your Dreams

Fucked Up
recensie cijfer 2019-01-17 Het Canadese Fucked Up en het Engelse Idles zijn de vaandeldragers van de huidige generatie punkbands. Ze zijn als één van de weinigen in staat om een relatief groot publiek te bereiken zonder veel concessies te doen. Fucked Up trekt zich bovendien niets aan van stereotypen en codes die in de hardcore scene gemeengoed zijn. Fucked Up bewijst dat een hardcoreband niet louter uit vol getatoeëerde en boos kijkende testosteronbommen hoeft te bestaan om te overtuigen met furieuze muziek. Met de dubbel-cd Dose Your Dreams als resultaat.

Fucked Up bestaat uit vocalist Damian Abraham, Mike Haliechuck en Ben Cook op gitaar en zang, gitarist Josh Zucker, bassiste Sandy Miranda en drummer Jonah Falco. Fucked Up schudt er op Dose Your Dreams achttien tracks uit. In de furieuze hardcorepunk is (ook dit keer) ruimte voor invloeden van buitenaf zoals met dancebeats, discoritmes, koorzang, saxofoon en toetsenwerk. Al deze randzaken doen gelukkig geen afbreuk aan de overrompelende sound van Fucked Up.

Het album opent rustig met een langgerekt intro, daarna barst Fucked Up los als Poison Idea in haar beste dagen: een massieve gitaarmuur afgetopt met de brulboeistem van Abraham. In ‘Raise Your Voice Joyce’ zorgt de toevoeging van vrouwelijke vocalen in het refrein voor voldoende lucht. De glamrock (met discobeat!) van ‘Normal People’ werkt aanstekelijk. ‘House Of Keys’ is een onversneden hardcoretrack. De eerste cd wordt afgesloten met de titelsong ‘Dose Your Dreams’, inclusief strijkers en dancebeat.

Op de tweede cd schiet Fucked Up alle kanten op en gaan alle registers open. ‘Living In A Simulation’ is een midtempo punkrocksong, ‘How To Die Happy’ is shoegaze. Op ‘The One I Want Will Come For Me’ klinkt Fucked Up als The Cure on speed. Op de tracks ‘Mechanical Bull’ en ‘Accelerate’ speelt de band een aardig potje gabberpunk. Op ‘Came Down Wrong’ is de tornado wat gaan liggen en waart de geest van J. Mascis rond, letterlijk en figuurlijk.

Op Dose Your Dreams laat Fucked Up wederom horen hoe veelzijdig de band is. Maar Fucked Up is en blijft vooral een hele fijne hardcorepunkband.
Recensent:Bart Slaats Artiest:Fucked Up Label:Merge Records
Cover Foxtrott - Meditations I-II-III