RECENSIE: Yentl en de Boer - Morph

Yentl Boer
recensie cijfer 2018-11-22 Het ene moment schrijf je dat een goede Nederlandse murderballad zeldzaam is, dat singer-songwriter Peter van Rooijen van Het Nieuwe Lied er in slaagt om er een af te leveren die als beste Nederlandse liedtekst van 2018 moet worden gezien, komen zijn collega`s Yentl En De Boer, doodleuk met ‘Moordlied’ op de proppen. Dan sta je met de mond vol tanden. Als je je uitspraak maar niet hoeft te herzien…

Het duo van de spitsvondige Nederlandstalige liedjes met oog en oor voor de dagelijkse beslommeringen is terug. Dat de combinatie van absurdistische humor, schitterende liedjes als ‘Jij Zit In Mijn Hoofd’, en een eigenzinnige, confronterende pen goed valt, blijkt wel uit de goedgevulde theaterzalen en de aanwezigheid bij de verschillende talkshows. En dan vergeet je haast dat de twee vakvrouwen ook nog eens over twee veelzijdige stemmen beschikken die schitterend naar elkaar toe kleuren. Bovendien wordt het tweetal omringt door goede muzikanten die uit de voeten kunnen met zo`n beetje elk genre.

Dit alles hoor je terug op Morph, het eerste album met een rode draad. Een autobiografische rode draad, want als je de afsluitende titeltrack hoort en de hoes van de plaat er bij pakt, kun je stellen dat de dames hun samenwerking en zichzelf eens goed onder de loep hebben genomen. Als je naar de teksten van ‘Stop De Tijd’, ‘Meemaken Of Niet’, ‘Plan B’ en het schitterende ‘De Slechte Raadgever’ luistert, lijken dertigersdilemma`s een rol te zijn gaan spelen. Denk niet dat dit dan zeurderig gaat, want zeker op het opgewekte ‘Meemaken Of Niet’ klinkt het haast als een opluchting dat tienermoederschap en optredens op piratenfeesten, inclusief bierdouche, er niet meer in zitten.

Dan die murderballad. Waar Peter van Rooijen`s ‘Ballade Van De Stille Groene Heide’ vanuit het slachtoffer is geschreven en de aanleiding van de moord ontbreekt, kent ‘Moordlied’ juist een zorgvuldig opgebouwde tekst vanuit het oogpunt van de moordenaar. Hierbij worden op knappe wijze de aanleiding en de emoties van de moordenaar gevangen. Zo zijn we in een mum van tijd twee geweldige murderballads rijker. Gelukkig is muziek geen wedstrijd, maar Yentl en De Boer presenteren zich wel als uitstekende verhalenvertellers.

Morph blinkt uit in spitsvondig situatieschetsen. Neem het lome ‘Komodovaraan’ of het hilarische ‘Spijkertje’, waar de spanningsopbouw sterk is en de uitkomst bijzonder origineel. Dat wordt op ‘Zo Origineel’ nog eens dunnetjes overgedaan. Het is alsof je de hordes mensen op zaterdagmiddag massaal de IKEA, Xenos of Action in ziet rennen, op zoek naar een stukje rommel wat je een ‘uniek’ persoon maakt. Zo is ‘Zitten In De Trein’ een scherpe analyse op hoe de mens zich tegenwoordig iedere vrije centimeter denkt te moeten toe-eigenen. De apengeluiden maken het plaatje compleet.

Yentl & De Boer confronteren op Morph zichzelf met wie ze vandaag de dag zijn, maar weten ook de goed verstaander een spiegel voor te houden. Hoewel het enigszins flauwe ‘Kaas’ achterwege had mogen blijven, zijn de twee grappigste vrouwen van Nederland de inmiddels gebruikelijke vier sterren dubbel en dwars waard.
Recensent:Ruud de Zwart Artiest:Yentl en de Boer Label:Eigen Beheer
Cover Geir Sundstøl - Brødløs

Geir Sundstøl - BrødløsHet derde album van de Noorse multi-instrumentalist Geir Sundstøl wordt net...

Cover Colter Wall - Songs Of The Plains

Colter Wall - Songs Of The Plains Vorig jaar rond deze tijd, centrum Zierikzee, een volgestouwd...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT