RECENSIE: Saint Sister - Shape Of Silence

Saint Sister
recensie cijfer 2018-11-24 Wanneer je voor het eerst Shape Of Silence van Saint Sister onder je neus krijgt gaan de gedachten gelijk de kant van First Aid Kit op, twee jongedames die zich met hun debuutplaat op het folkpad begeven. Genoeg om parallellen te gaan zoeken, maar die zijn er toch vrij weinig. Inderdaad bevat de muziek van deze twee Noord-Ierse dames een flinke dosis folk, maar toch wel meer geënt op de Ierse traditie dan het uitbundigere en commerciëlere geluid van de genoemde Zweedse folkies. Gemma Doherty en Morgan MacIntyre (mooie Ierse namen zijn dat wel) produceren met hun elektrische harp, wat piano en subtiele elektronica een veel meer ingetogen en bij vlagen mystiek geluid. Daarnaast vormen hun stemmen een prachtige symbiose. De tempo’s zijn overwegend laag en zo nu en dan wordt een modern klinkende beat tevoorschijn getoverd waardoor er een lichte triphop-vibe de muziek binnen sluipt. Het zorgt er voor dat het interessant blijft.

Het Ierse accent en tweestemmigheid van de dames maakt het soms moeilijk is de poëtische teksten te volgen, maar dat een redelijk opgewekt klinkende song met de titel ‘Twin Peaks’ ergens geïnspireerd is door de gelijknamige serie is evident. De eerste zin luidt dan ook ”Let’s watch Twin Peaks in the summer”. Het lied schijnt geschreven te zijn voor een vriend die het even niet meer zag zitten. Ook de andere teksten hebben vaak een persoonlijke lading, maar klinken soms best wat grimmig zoals ‘Corpses’; ”My eyes were the first to disappear. Then went my nose, then went my ears, with no eyes and no nose. This death that i chose”.

In ‘You Never Call’ duikt er een stevige beat op. Het fraaie getokkel van de elektrische harp en het dwingende refrein maken er een onweerstaanbaar lied van. Ook ‘Causing Troube’ valt op door een lekkere triphopbeat. Dat dit soort tracks worden afgewisseld met ingetogener werk zoals het fraaie miniatuurtje ‘Tir Eile’ dat associaties oproept met ‘Theme From Harry’s Game’ van Clannad, is fijn voor de afwisseling. Zo kom je wel eens wat vaker subtiele referenties tegen die leiden naar voormalig Clannad lid Enya, maar zonder dat het stoort. Daarbij, er is niets mis mee om je Ierse roots te laten horen! Shape Of Silence is een sterke plaat, maar wel eentje waarvoor je in de stemming moet zijn, maar met een goed glas Ierse whiskey (jawel, met een ‘E’) in de hand moet dat te doen zijn.
Recensent:Jan Didden Artiest:Saint Sister Label:Dying Giraffe Recordings
Cover Queen Of The Meadow - A Room To Store Happiness

Queen Of The Meadow - A Room To Store HappinessHet verhaal van de uit Bordeaux afkomstige singer-songwriter Helen Ferguson...