RECENSIE: Nathan Bell - Er Gwaetha Pawb A Phopeth

Bell
recensie cijfer 2018-12-03 Nathan Bell is een singer-songwriter zo klassiek als je ze maar krijgt. Slechts bewapend met gitaar schrijft hij nummers over maatschappelijke thema’s en zijn eigen hartzeer. Hier en daar duikt een mondharmonica op en soms komt er een stukje blues om de hoek kijken. Kortom, muziek voor liefhebbers van John Prine, Townes van Zandt en het solowerk van Bruce Springsteen.

Vorig jaar kwam de muzikant met het sterke Love>Fear (48 Hours In Traitorland. Nu is er alweer een nieuw album en een nieuwe live opname. De laatste is getiteld: Er Gwaetha Pawb A Phopeth (In Spite of Everyone & Everything). Opgenomen in een bar in Wales en dus ook een titel in het Welsh. Een nieuw regulier album ligt ook sinds enkele weken in de schappen.

De live opname staat in ieder geval weer vol met prachtige liedjes. Nathan Bell speelt zacht kabbelend op zijn gitaar. Weinig bijzonders, ware het niet dat de verhalen die erbij komen prachtig zijn en dat Bell de spanning continu vast houdt. Deze combinatie benut hij bijvoorbeeld op ‘Names’. Het is een working class song over moeilijke tijden en voorbije liefdes. Het nummer heeft een heerlijk melancholische emotie. Verrassender, en net zo aangenaam, is de blues die Nathan Bell speelt. ‘Walking Boss’ is een bluesnummer. Nathan Bell zingt wat rauwer en qua gitaarspel zweept de akoestische gitaar het ritme op. Het nummer doet aan Eric Bibb en Guy Davis denken.

Nathan Bell is inmiddels een productief man. Hij komt met drie albums in twee jaar tijd. Het gemak waarmee de live opname van In Spite Of Everyone & Everything klinkt maakt dit nog indrukwekkender. Nathan Bell schudt de goede nummers uit zijn mouw. Met wederom een goede akoestische plaat op zak creëert hij een continue nieuwsgierigheid naar nieuw materiaal.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Nathan Bell Label:Lucky Dice Music
Cover Orions Belte - Mint

Orions Belte - Mint Orions Belte is een jazzrockformatie uit Noorwegen. Het trio bestaat uit...