RECENSIE: The Posies - Frosting On The Beater

Posies
recensie cijfer 2018-10-25 Ach...The Posies In een parallel universum zou de band inmiddels beroemd zijn en miljoenen platen verkocht hebben. De realiteit ligt echter anders; de groep opereert tegenwoordig vanuit de marge en brengt, zij het met grote tussenpozen, nog steeds nieuwe albums uit.

Hoe anders had het kunnen zijn ten tijde van Frosting On The Beater. We schrijven 1993 en Jon Auer en Ken Stringfellow, het songwritersduo, hebben een deal met Geffen Records en brengen met dit album een meesterwerk uit die bij alle liefhebbers van gitaarrock inmiddels in hun hart gebeiteld zit. Voor de mensen die nog referenties nodig hebben: denk aan het beste van The Beatles, Teenage Fanclub, Husker Du en Big Star (Auer en Stringfellow vormden een latere versie van Big Star met Alex Chilton en dragen nu nog steeds zijn muziek uit) in een band verenigd.

De samenwerking werd echter een bittere, iets wat op de eveneens geweldige opvolger Amazing Disgrace(1996) goed hoorbaar was. Nu, 25 jaar later, komt de band met een heruitgave van Frosting On The Beater Ditmaal in de vorm van een dubbel cd en een mooi boekje met foto's uit de privé archieven en informatieve liner notes van Auer en Stringfellow. Maar zijn al die extra's op beide discs de moeite van het (opnieuw) aanschaffen waard?

De heren hebben zich in ieder geval kosten noch moeite gespaard want beide schijfjes zitten tjokvol met demo's, outtakes en unreleased tracks. En ja; die zijn zeer de moeite waard! Zo is het leuk om vroege versies aan te treffen van 'Looking Lost' en 'Start A Life' die we later op album Succes (oh ironie) zouden aantreffen.

Er zijn onuitgebrachte en/of moeilijk verkrijgbare pareltjes zoals 'Grow', 'Open Every Window' (outtakes Frosting), prachtige, vaak kale demo's van 'Solar Sister' en 'Lights Out' en nummers die het album uiteindelijk niet gehaald hebben zoals 'Ladies And Gentlemen', '21' en 'Watermarks', maar er niet op zouden hebben misstaan.

Ook vinden we compleet andere versies van 'Sullen Waistcoat' (later 'Definite Door'), 'How She Lied by Living' en 'Earlier Than Expected'. Of grappige jams zoals het surfnummer 'Fete Le Muzz' en garagerock ('Velvet Monkeys Theme'). Met andere woorden: vaak mooi en ontroerend, nooit overbodig en zeer informatief; zeker met de liner notes erbij. Maar ga dit moois zelf ontdekken.

Er zou in zekere zin sprake zijn van gerechtigheid als deze jubileumuitgave The Posies wereldfaam zou brengen. Op de twee discs laten Auer en Stringfellow, wat ondergetekende betreft de Lennon en McCartney van de laatste 25 jaar, een masterclass horen hoe je briljante popsongs kunt schrijven. En dat lieten ze op 10 oktober in Utrecht in de originele lineup horen.
Recensent:Mark Michels Artiest:The Posies Label:Omnivore
Cover Krisiun - Scourge Of The Entrhoned

Krisiun - Scourge Of The EntrhonedVeel stabieler gaan we ze niet vinden. Krisiun , uit Brazilië, versaagt...