RECENSIE: Etan Huijs - The Secret Us

Etan
recensie cijfer 2018-10-26 Tot vijf jaar geleden schreef Etan Huijs albumrecensies voor Festivalinfo. In de tussentijd schreef hij eigen muziek. Snel na zijn vertrek bracht Etan in 2013 de sterke EP Pool Of Hearts uit, met daarop pakkende folkpop. Drie jaar later verscheen zijn eerste volwaardige album. Dat het singer-songwritergenre uitpuilt, zorgde ervoor dat The Battle Of Everything weinig opviel. Geen reden om bij de pakken neer te zitten, en zo verscheen in 2017 de EP Curtain Call. Anno 2018 is het tijd voor een nieuw album waarop Etan een bijzonder rijk geluid laat horen, waarbij 25 instrumenten de revue passeren en waar singer-songwriter en producer BJ Baartmans de productie voor zijn rekening neemt en wat instrumenten inspeelde. The Secret Us is een nieuw en verrassend hoofdstuk in de muzikale carrière van onze oud-collega.

In zo`n geval ben je kritisch, kritischer dan bij muzikanten die verder van je weg staan. The Secret Us weet dit te doorstaan doordat de tien tracks muzikaal gezien bijzonder rijk zijn. Een uitdaging die voor singer-songwriters vaak een struikelblok vormt. Waar Etan zich op het voorgaande werk vooral op het folk focuste, maakt hij op The Secret Us een overstap naar de Americana. Zo doet het rijke ‘Isaac And The Fallen’ aan Calexico gaat denken. Het maakt dat het nieuwe materiaal een stuk avontuurlijker aan doet. Zo bevat het hitgevoelige en zomerse ‘Little Bird’ een tempowisseling waar de opgebouwde sfeer even opzij wordt gezet en Etan met een paar goed geplaatste falsetto uithalen laat horen een groter vocaal bereik te hebben dan je in eerste instantie verwacht. Daarnaast passen de stemmen van Jori van Gemert, die met haar zang een grote bijdrage levert op het album, en Etan goed bij elkaar.

Op The Battle Of Everything hadden ballads de overhand. Onze recensent schreef over die ballads dat ze nog al dramatisch over konden komen, zonder slecht te zijn, maar de sombere toon van de ballads trok een te grote wissel op het betere, opgewektere materiaal. The Secret Us bevat aanzienlijk minder ballads. ‘Silhouette Dancer’ lijkt in tegenstelling tot ´Counterweight´ de valkuil van de eerdere kritieken niet te ontlopen. Stemmige strijkers en pianoklanken bepalen de sfeer en wanneer Etan begint te zingen lijkt de kritiek op The Battle Of Everything zich te herhalen. Dit verandert na het eerste couplet, wanneer de muziek en de tekst hoop in plaats van drama ademen. Dat wordt extra kracht bij gezet wanneer de ballad vrij standaard wegebt, om vervolgens te worden verrast met een drumroffel en opgewekte strijkers die klinken als een nieuwe zonnige dag. Het vormt een goede stap naar het opgewekte ‘Blue Moon’ dat net als ‘Little Bird’ hitpotentie heeft.

Etan heeft er goed aan gedaan om de folkpop wat meer naar de achtergrond te schuiven. Dat hij heeft gekozen voor een ruim instrumentarium levert een veelzijdig geluid op, die tevens de kwaliteit van de liedjes ten goede komt. Het maakt The Secret Us een prima album, Etan`s beste werk tot nu toe.
Recensent:Ruud de Zwart Artiest:Etan Huijs Label:Eigen Beheer
Cover Morjak - Vrij Vliegende Vissen

Morjak - Vrij Vliegende Vissen ”Dat valt niet bij elkaar te houden, als je zo ver weg bent” , aldus de uit...

Cover Vicktor Taiwò - Joy Comes In Spirit

Vicktor Taiwò - Joy Comes In Spirit Soms laat muziek zich maar niet vangen. Joy Comes In Spirit van Vicktor...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT