RECENSIE: Vicktor Taiwò - Joy Comes In Spirit

Taiwo
recensie cijfer 2018-11-19 Soms laat muziek zich maar niet vangen. Joy Comes In Spirit van Vicktor Taiwò is al meerdere keren aangezet, op verschillende apparaten en verschillende momenten. Toch blijft het iedere keer weer voelen alsof de plaat voor het eerst aan staat. De muziek is ongrijpbaar en zo ontzettend gevarieerd dat wanneer je iets denkt te herkennen, dit het volgende nummer direct tegengesproken kan worden. Over de persoon achter de muziek is eveneens weinig informatie te vinden. De 26-jarige Vicktor Taiwò verhuisde op achtjarige leeftijd van Nigeria naar Londen met zijn gezin en besloot zes jaar geleden om te stoppen met zijn studie en zich te storten op muziek. Dit bleek een uitstekende keuze te zijn geweest, want sinds het prille begin is zijn muziek populair geweest en in verschillende series en shows gebruikt.

Het album Joy Comes In Spirit wordt samen met een korte film uitgebracht, genaamd First Movement. Volgens Taiwò geeft de film niet alleen meer informatie over het album, maar brengt het de luisteraar ook in de juiste mentale staat van zijn om naar de plaat te luisteren. In de film zien we een jongen geboren worden en opgroeien, vooral in relatie tot zijn moeder, alles onder begeleiding van nummers die op het album te horen zijn. De teksten beginnen daarmee steeds duidelijker te worden en laten zien hoe persoonlijk deze plaat eigenlijk is. Zoals beloofd, maken de beelden het makkelijker om de muziek te volgen en te begrijpen. De veertien nummers op de plaat vormen namelijk geen simpel album, maar wel een steengoede. Op vele momenten klinkt Vicktor Taiwò als zijn collega Frank Ocean, maar dan melodieuzer, vager en vaak onnavolgbaarder. Het emotionele ‘Shovel Moonlight’ kent dezelfde soort ritmes en verschillende lagen van opnames als Ocean, maar ‘Letters I Wrote’ klinkt weer veel elektronischer en wordt met verschillende beats en melodieën langzaam opgebouwd. Op de meeste nummers begint Taiwò klein en breidt hij zijn lagen langzaamaan uit tot kleine kunstwerkjes. De eerste single ‘Blue Mountain Ridge’ is daarmee waarschijnlijk het meest toegankelijke, met een stevige beat. Daartegenover staat ‘Subducta. Psalm 69’ dat zeven minuten duurt en op een haast meditatieve wijze opgebouwd, weer afgebroken wordt en plotseling weer begint met opbouwen.

De muziek op Joy Comes In Spirit is zo gelaagd, persoonlijk en nederig, dat het album het beste uitkomt wanneer er met concentratie naar geluisterd wordt. Ook op de achtergrond klinkt het prima, maar wanneer je er voor werkt en er actief naar luistert, wordt het pas duidelijk hoe interessant en complex het album eigenlijk is. Vicktor Taiwò heeft een prachtige plaat uitgebracht.
Recensent:Jetske Erisman Artiest:Vicktor Taiwò Label:Innovative Leisure
Hoeke

Ruben Hoeke Band - 25 LiveHet idee om ooit eens een livealbum uit te brengen speelde al lang in de...