RECENSIE: Rebelution - Free Rein

Rebelution
recensie cijfer 2018-08-25 De Californische reggaegroep Rebelution is twee jaar na haar vorige plaat alweer toe aan een nieuwe plaat. Het reeds beproefde recept wordt nogmaals ingezet. Het Amerikaanse gezelschap rond zanger Eric Rachmany combineert lome reggae ritmes met de relaxte levensstijl van de Amerikaanse westkust. De groep wordt op Free Rein geholpen door Jamaicaanse producers van onder andere Sean Paul en Damian Marley.

Het helpt Rebelution niet om af te komen van haar Amerikaanse highschool geluid. Het eindresultaat heeft namelijk niet de energie van eerder genoemde Jamaicanen. De muziek op Free Rein heeft een mix van loomheid en pop. Dat komt bijvoorbeeld mooi samen op ‘Legend’. Het nummer wordt naast een traditioneel keyboard ritme gedragen door aangenaam kabbelende blazers. In het refrein zingt Eric Rachmany een stukje dat enigszins aanstekelijk is. Al snel neurie je mee. Iets sterker is ‘Trap Door’. Hier combineert Rebelution de reggae met een jazzy trompet. Wederom is het refrein erg aanstekelijk. Je denkt al snel dat het nummer jarenlang bekend is. Het resultaat is een unieke mix van reggae en jazz.

Free Rein is niet een album geworden die diepe indruk maakt. Het past in dat opzicht moeiteloos in het oeuvre van Rebelution. De stem van zanger Eric Rachmany begint op een gegeven moment te vervelen. Hij zingt te nasaal om continu interessant te blijven. Daarnaast klinkt het gewoon allemaal net iets te makkelijk. De ritmes zijn loom en de refreinen catchy. Toch zing je nooit luidkeels mee en moedigt geen nummer aan tot een dansje. Daarvoor klinkt het allemaal net iets te gemakkelijk ingespeeld. Daarmee blijft Rebelution vastzitten aan haar Amerikaanse highschool geluid. Je ziet de band wel op de studentenfeesten spelen, maar voor de top van de reggae weten ze net niet dat laatste stukje originaliteit toe te voegen.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Rebelution Label:Easy Star Records
Cover Protoje - A Matter Of Time

Protoje - A Matter Of Time Protoje surft al enkele jaren op de rootsrevival binnen de reggae. A...