RECENSIE: Dana Fuchs - Love Lives On

Fuchs
recensie cijfer 2018-09-05 De Nederlandse bluesliefhebbers hebben Dana Fuchs lang geleden ontdekt. Al verschillende jaren staat de blonde zangeres op alle podia die ons land rijk is. Het lijkt alsof ze langzaam naar de grotere formaten groeit. Dat is terecht, want ook met elke plaat groeit deze zangeres. Nieuwste project Love Lives On onderstreept dit groeipad.

Love Lives On is in principe een zeer zware plaat geworden die gaat over het verlies van de geliefden van Dana Fuchs. Dat mag zo zijn en dat hoor je zeker in de lekkere gospel van ‘Callin’Angels’. Het is echter vooral een album geworden waarbij Dana Fuchs bruist van de energie. Je wordt er gewoon vrolijk van.

Deze nieuwe plaat is opgenomen in de legendarische Sun Studio’s in Memphis. Dat hoor je. De verschillende nummers kennen een heerlijk soulsausje dankzij de uitgebreide blazerssectie. Iets dat Dana Fuchs niet eerder zo nadrukkelijk benutte. In de langzame soul van ‘Faithful Sinner’ zorgen de blazers voor een mooie opbouw. Je voelt de emotie van Fuchs opbouwen, terwijl tijdens een nummer als ‘Same Sunlight’ het koperwerk een swingende bedoening in de stijl van The Blues Brothers brengt. Dana Fuchs zingt een aanstekelijk couplet dat gemakkelijk kan worden meegezongen. Toets- en koperwerk maakt het liedje af tot een swingende soulstamper.

Op Love Lives On ontdekt Dana Fuchs een nieuwe kant van haarzelf. Het is algemeen bekend dat Fuchs een steengoede blues- en rock ’n roll zangeres is. Op dit project laat Fuchs horen ook een sterke soulzangeres te zijn. Of het nu gaat om een emotionele ballade of swingende soul, Dana draait haar hand nergens voor om. Dat maakt Love Lives On een van de sterkste platen uit haar carrière. Het is te hopen dat dit album Dana Fuchs weer net een extra duwtje in de rug kan geven om uiteindelijk door te stomen naar de grotere zalen. Dit is met Beth Hart net zo langzaam gegaan en overal op Love Lives On laat Dana Fuchs horen geen toonladder minder te kunnen zingen dan Beth Hart.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Dana Fuchs Label:Membran
Cover Rebelution - Free Rein

Rebelution - Free ReinDe Californische reggaegroep Rebelution is twee jaar na haar vorige plaat...