RECENSIE: Wooden Shjips - V.

Wooden Shjips
recensie cijfer 2018-08-17 Na de tweetrapsraket onder de naam Moon Duo (de albums Occult Architecture Vol. 1 & Vol. 2) heeft Ripley Johnson weer plaatsgenomen in zijn psychedelische moederschip Wooden Shjips voor een reis in de ruimte en de tijd.

Het psychedelische popgezelschap Wooden Shjips bestaat naast frontman Johnson (gitaar en vocals) uit toetsenist Nash Whalen en de ritmetandem Dusty Jermier (bas) en Omar Ahsanuddin (drums).

De titel van het nieuwe album V. staat niet alleen symbool voor album nummer vijf, maar ook voor het vredesteken. De intentie van Wooden Shjips was het maken van een zomerse plaat, maar de bosbranden rondom hun thuisstad Portland, Oregon gooiden letterlijk en figuurlijk roet in het eten. Toch is V. een aangenaam lichte en psychedelische popplaat geworden.

Met de Motorik-beat (4/4) van drummer Ahsanuddin en de soepele maar steady baslijnen van Jermier zorgt de ritmetandem voor een onverstoorbaar voortstuwende basis. Hierdoor krijgen de gitaarpartijen van Johnson en de keyboardpartijen van Whalen alle ruimte om te freewheelen en te excelleren. Dat doen ze dan ook volop, waarbij de effectpedalen niet worden geschuwd. Af en toe komt er ook nog een flard saxofoon voorbij waaien.

Naast invloeden uit de Krautrock zijn ook de psychedelische klanken van Iron Butterfly of Pink Floyd nooit ver weg. V. is wel meer een pop- dan een rockalbum. In ‘Staring At The Sun’ klinkt Wooden Shjips zowaar als The Jesus & Mary Chain ten tijde van ‘April Skies’: poppy en dromerig met een in galm gedrenkte zangstem. Het nummer speelt overigens ook leentjebuur bij Buffalo Springfields’ wereldhit ‘Stop Children, What’s That Sound’.

Wooden Shjips levert met V. een niets-aan-de-hand plaat af die het prima doet op het zomerse weer van de laatste maanden. En dat was nou precies de bedoeling van de band. Niet meer en niet minder. Ruimtemissie geslaagd dus!
Recensent:Bart Slaats Artiest:Wooden Shjips Label:Thrill Jockey Records
Cover Yuno - Moodie

Yuno - MoodieDe in Jacksonville, Florida geboren Yuno maakt muziek die een mengelmoes is...