RECENSIE: Warmduscher - Whale City

Warmduscher
recensie cijfer 2018-09-06 Met leden van Fat White Family en Paranoid London in de gelederen mag side-project Warmduscher voorzichtig ook wel een ‘underground supergroup’ genoemd worden. De band uit London werd spontaan opgericht op een nieuwjaarsfeest en bracht een paar maanden later debuutalbum Khaki Tears uit. Een spannende plaat waar driftig op los geëxperimenteerd werd. Drie jaar later is het tijd voor album nummer twee: Whale City.

En het verschil had haast niet groter kunnen zijn. Waar het debuut klonk als een samenraapsel van spannende nummers en verschillende geluiden, daar is Whale City echt een album geworden. Eentje met een Amerikaanse, zomerse vibe. Met ‘Standing On The Corner’ trapt de band af met misschien wel het sterkste nummer van de plaat: de hoofdrol voor de funky baslijn, het contrast tussen de gelikte coupletten en de ietwat rauwe refreinen en het samensmelten van de twee stijlen halverwege het nummer maken dit misschien zelfs het beste nummer dat ze tot nu toe geschreven hebben. Maar ook de garagerocknummers ‘Big Wilma’ (lekker dankzij de vlekkeloze productie) en titelnummer ‘Whale City’ (juist omdat deze wel rammelt) zijn hoogtepunten op het album. Het relaxte ‘1000 Whispers’ is een geslaagde mix van Faith No More’s ‘RV’ en gospel, maar haalt wel het tempo uit de plaat, net als deze lekker is opgebouwd.

En dat is over het gehele album gezien een probleem. Hoewel veel van de nummers als een huis staan, is de variatie tussen de nummers niet erg groot en wordt er nauwelijks naar momenten opgebouwd. Daardoor voelt het album, ondanks de aanwezigheid van heerlijke muziek, over het geheel toch vlak. Dat de band voor het tweede album meer aandacht heeft gestopt in het produceren van de plaat is en sterke zet geweest, maar hierbij hebben wel net iets te veel experimentele uitspattingen het moeten ontgelden. Whale City laat nog beter dan het debuut zien waar de groep toe in staat is, maar levert daarbij wel in aan spanning. Mochten ze die gulden middenweg op album drie weten te vinden, reserveer dan maar vast een plek op de eindejaarslijstjes.
Recensent:Robin Hogenboom Artiest:Warmduscher Label:Leaf Label
Cover Virginia Wing - Ecstatic Arrow

Virginia Wing - Ecstatic ArrowDeze zomer kwam Ecstatic Arrow uit, het derde album van Virginia Wing . De...