RECENSIE: Meadowlake - Meadowlake

Meadowlake
recensie cijfer 2018-08-31 Veel bands putten op dit moment rijkelijk uit de late jaren tachtig en vroege jaren negentig, waarbij grunge en new wave een opfrisser hebben gekregen. Ook shoegaze is weer helemaal terug, getuige ook de sterke terugkeer van de oudgedienden van Slowdive. Zij dienden onder andere als inspiratiebron voor het Groningse Meadowlake, die daar nog een vleugje new wave gitaren aan toevoegen die nog het meest aan U2 doen denken. Met hun gelijknamige debuutplaat laat het vijftal horen zeer goed naar hun voorbeelden te hebben geluisterd.

De plaat opent met het instrumentale ‘Go’ en lijkt daarna wat moeizaam op gang te komen met ‘Dead Man On The Payroll’. Maar dan klinkt een lekkere felle gitaar en knalt het nummer volledig open. Dat geldt ook voor de plaat zelf die met ‘Hot Punch’ vervolgt waarin de U2 gitaren goed te horen zijn. De Groningers hebben zich een breed geluid aangemeten, dat inderdaad aan Slowdive en Beachhouse doet denken. In een uptempo liedje als ‘No Tomorrow’ heeft het ook wat weg van Ride, dat inmiddels ook weer nieuwe muziek hebben uitgebracht.

Halverwege dreigt het allemaal wat te dromerig te worden en zakt het een beetje weg. ‘Dreamy’ doet daarbij zijn naam eer aan en het melancholische ‘War’ is daarna een wat saai liedje. Gelukkig is dat maar van korte duur en pakt de band het daarna weer goed op, waarna afgesloten wordt met het slepende ‘Prove Me Wrong’. De single ‘Heavy’ werd al behoorlijk opgepakt en het fraaie nummer, gedragen door piano, is dan ook een hoogtepunt in het oeuvre van de groep. Het overlijden van de moeder van een van de bandleden is in het liedje verwerkt en die emotie is terug te voelen.

Meadowlake heeft zich een geluid aangemeten wat ze als gegoten zit en zet dit op hun debuut overtuigend neer. Het zijn nummers die stuk voor stuk goed in elkaar zitten en die door de zalvende, dromerige stem van Jarno Olijve veel samenhang krijgen. Het is echt een plaat waar je je zonder het door te hebben, langzaam in verliest. Liefhebbers van dromerige pop en shoegaze doen er dan ook goed aan deze fraaie langspeler eens te beluisteren.
Recensent:Ronald Kats Artiest:Meadowlake Label:Sonic Rendezvous
Cover Yugen - Yugen

Yugen - Yugen Yügen is het debuutalbum van het gelijknamige duo Marthe Lea (saxofoon,...