RECENSIE: Gallowstreet - Hot Lava Sex Machine

Gallowstreet
recensie cijfer 2018-07-02 ”Als Jungle By Night een festivalterrein op zijn kop kan zetten met instrumentale muziek, dan moet dat voor deze heren ook geen probleem zijn.”. Zo sloot ondergetekende zijn recensie af over Batlleplan, dat in 2016 werd genomineerd voor een Edison. We zijn inmiddels twee jaar verder en Gallowstreet heeft de stap naar de (grotere) podia en festivals in binnen- en buitenland inmiddels gezet. De twaalfkoppige brassband organiseerde in Paradiso zelfs hun eigen versie van het Amerikaanse festival voor brassmuziek, genaamd Honk!. De heren pakken stevig door en zo verscheen dit jaar ‘DeLorean Cowboy’, een verwijzing naar de Back To The Future trilogie, getuige de hoes van de single en het onlangs verschenen tweede album Hot Lava Sex Machine.

Het collectief heeft zich de afgelopen jaren hoorbaar ontwikkeld, want er klinkt op deze opvolger meer samenhang in de muziek. Op Battleplan kreeg je hier en daar het idee dat er zoveel mogelijk ideeën op de plaat moest worden gepropt. Hot Lava Sex Machine klinkt door de samenhang volwassener en onder leiding van producer Simon Akkermans is de sound warmer dan op het debuutalbum. Wil dat zeggen dat het album minder vol en gedetailleerd is? In tegendeel, alleen alle details lijken ditmaal beter hun plek te hebben gevonden en daarmee komen ze beter tot hun recht. Dat klinkt abstract, maar neem ‘Silvy’. De track bouwt rustig laag voor laag op vanuit een intieme, klassieke stijl, naar een dansbaar geheel met een Latijns-Amerikaans drumritme. Die vorm hoorden we ook terug op Battleplan, maar ditmaal is er meer balans aangebracht tussen de verschillende lagen. Hierdoor zijn de speelse, repeterende blazersloopjes achter de melodielijn minder dominant aanwezig, maar hebben ze een grotere bijdrage in het geheel. Al doet Gallowstreet op het grootse ‘Magnum Epos’ wel weer flink aan powerplay. Laten we zeggen dat de instrumentbeheersing functioneler wordt gebruikt.

Gallowstreet levert niet in aan explosiviteit. Neem het rauwe ‘Plaaggeest’ waar venijn en agressie vanaf spat. Je hoeft overigens niet bang te zijn dat je een overgeproduceerde plaat hoort, want knetteren en scheuren dat doen de blazers veelvuldig, zeker wanneer een van de vele muzikale climaxen wordt bereikt. Bijvoorbeeld op de speels gearrangeerde titeltrack. Stil zitten is nog steeds geen optie. Zo is ‘Glitterbox’ een funky discotrack en laat de groove van ‘Strings Of Love’, met een heerlijk jazzy trompetsolo, zich eveneens niet onbetuigd.

Hot Lava Sex Machine overtuigt echter het meest in het neerzetten van sfeer. De composities lenen zich uitstekend voor films. Dat hoorde je bij vlagen al terug op Battleplan, maar uit single ‘Delorean Cowboy’, die is aangevuld met motorgeluiden, blijkt dat het collectief zich bewust is van dit sterke wapen.

Bij elkaar genomen is Hot Lava Sex Machine een rijke, uitgebalanceerde plaat, die bol staat van sfeer en zich een waardig opvolger van Batlleplan toont. Het kan niet anders dan dat Gallowstreet met dit veelbelovende album nog wat grote stappen gaat maken.
Recensent:Ruud de Zwart Artiest:Gallowstreet Label:V2 Records
Cover Jon Allen - Blue Flame

Jon Allen - Blue FlameAl stond het slechts twee jaar op rij in de Top 2000, ‘In Your Light’ van...