RECENSIE: ISLAND - Feels Like Air

Island
recensie cijfer 2018-06-22 Een band vormen in je jeugd, dat heb je toch het allerliefst. Nog beter is het als het uiteindelijk kan doorgroeien tot een volwassen band, met nog diezelfde vrienden. Island mocht het zo ervaren. Het viertal uit Londen is vanaf hun jeugd samen en brachten hun eerste twee EP’s in eigen beheer uit. Het debuutalbum wordt nu dan nu wel met hulp van een label uitgebracht. Feels Like Air heet het album met bijzondere indie rock, waarbij donkere thema’s niet worden weggestopt en waarbij de rauwe stem van frontman Rollo Dorethy door hart en ziel gaat..

Opener ‘Ride’ bevat een hoge gitaarlick als steun voor de kalme drums en de rauwe stem, die erg opvalt. Het klinkt rauw en past mooi bij het rocklied. Toch is het nummer erg rustig en heeft het een fijne melodie om even naar te luisteren. Ook ‘Try’ heeft een relaxte sfeer. Hoewel de tekst wat duister is, is de muziek erg opgewekt. Het nummer dat iets meer blijft hangen is ‘The Day I Die’, met een kenmerkende melodie en erg rauwe zang. De gitaaruithalen zijn ook niet mis en zorgen voor extra emotie in het nummer. Dit is het beste lied van het album.

‘Horizon’ heeft een prachtige opbouw, met strijkersklanken en subtiele percussie. Met een klein beetje galm op de zang, klinkt het erg emotioneel en dramatisch. Het hele lied heeft een vol geluid, wat maakt dat deze song erg fijn in het gehoor ligt. Ook een erg pakkende track is ‘We Can Go Anywhere’, waarbij de explosieve zang de toon zet. Het lied begint vrij langzaam, maar eenmaal op gang is er geen stoppen meer aan. Afsluiter ‘Lilyflower’ is akoestisch, in tegenstelling tot de rest van het album. Dit zorgt voor een kalm eind van het album met mooie teksten en fijne gitaarriedels.

Island is een fijne indierockband, met rauwe zang en mooie gitaarpartijen. Feels Like Air is een erg goed debuutalbum. Hierop wordt soms rustig gespeeld, de andere keer zit je rechtop in je stoel door de energie en explosiviteit die ervan af spat. Er is genoeg te ontdekken op het album en je zult de band goed leren kennen tijdens deze reis. Een reis die hopelijk nog lang niet afgelopen is.
Recensent:Nadine Visser Artiest:ISLAND Label:Orchard Records
Cover Talking Trees - Live

Talking Trees - Live Talking Trees is een project van Kunstenaar Bert Barten. Barten is een...