RECENSIE: David Gray - Shine, the best of the early years

David Gray - Shine (best of)
recensie cijfer 2007-04-21 In 2000 betekende zijn vierde album White Ladder terecht de grote doorbraak van David Gray. De openhartige teksten van het album, in combinatie met de prettig rauwe stem van de man zelf, spraken hordes mensen aan. In thuisland Ierland werd Gray zelfs zo groot, dat hij inmiddels zalen van het kaliber Ahoy makkelijk gevuld kan krijgen. Zo bekend is hij hier in Nederland dan misschien nog niet, toch is de Ierse bard erg geliefd bij een groot publiek. Niet voor niets stond hij afgelopen jaar op Pinkpop, waar hij zelfs naderhand werd uitgeroepen tot een van de hoogtepunten van de maandag.

Shine (The best of the early years) bevat een verzameling songs van zijn eerste drie albums. Deze vroege songs laten horen waarom David Gray later zou groeien tot een hele grote. Zo begint opener ‘Shine’, van zijn eerste album uit 1993, voorzichtig, maar wordt deze opgebouwd tot een krachtige song waarin de zanger zich uiteindelijk helemaal kan geven. Terecht komt deze song nog regelmatig voor op zijn setlist. De combinatie van louter zang en akoestische gitaar vormt meestal de basis voor Gray’s songs. Het prachtige ‘Birds without wings’ en ‘Lullaby’ laten horen dat hij aan deze basis meer dan genoeg kan hebben om diepe indruk te maken. Toch is het goed om te horen dat Gray in zijn vroege songs af en toe ook al kiest voor een echt bandgeluid. Dit leverde dan grootse songs op als ‘Coming down’ en ‘A century ends’, of het intense ‘Wisdom’. Maar Gray draaide ook in deze vroege jaren zijn hand al niet om voor een fraaie pianoballade als ‘Falling free’. En zo staat deze verzamelaar eigenlijk vol met pareltjes. Mooie kleine liedjes worden afgewisseld met uitgesponnen songs waar de intensiteit vanaf druipt; uitbundige songs volgen op reflecterende songs met rake teksten. Het is misschien niet verrassend wat hier klinkt, maar bij David Gray zit je daar ook helemaal niet op niet wachten.

Nu het zonnetje zich begint te vertonen, maar we stiekem nog een beetje kampen met de voorjaarsblues, is deze release perfect getimed. David Gray’s songs passen perfect bij zowel een vaal ochtendzonnetje als bij een lange zwoele zomeravond in de tuin met de deuren wijd open. Hebben je buren er ook nog wat aan.
Recensent:Chris Dietzel Artiest:David Gray Label:Virgin Music
Radiohead - Airbag

Radiohead - Airbag/ How Am I DrivingNadat in de zomer van 1997 OK Computer was verschenen, bracht Radiohead...