RECENSIE: In Tall Buildings - Akinetic

ITB
recensie cijfer 2018-07-08 Afgaande op het aantal fans op Facebook (iets meer dan 2100) is de kans klein dat je het gelijknamige debuut en Driver van In Tall Buildings in je platenkast hebt staan. De Amerikaanse band rond Erik Hall is amper buiten de VS geweest en ook daar fungeert de groep voornamelijk als voorprogramma van acts van het formaat Lord Huron (bekend door hun muziek in 13 Reasons Why). Onze verwachtingen voor Akinetic waren dan ook niet erg hooggespannen, maar onverwachts zijn Erik Hall en zijn band met een prima album op de proppen gekomen.

De electropop van In Tall Buildings is geen muziek die je snel op de radio zult verwachten. Het is niet catchy en het tempo ligt niet erg hoog, maar de muziek steekt wel enorm goed in elkaar. Opener ‘Beginning To Fade’ zet direct de toon voor de rest van het album: piano-, gitaar- en synthesizermelodieën zetten vloeiend een spannende sfeer neer. Titeltrack ‘Akinetic’ en ‘Long Way Down’ zijn een stuk minder dreigend, ‘Overconscious’ klinkt zelfs opgewekt. ‘Curtain’ weet later op het album dat opgewekte en ietwat mysterieuze zelfs te combineren. Nergens wordt het geluid echt opzwepend, wel weet Erik Hall her en der de spanning op te bouwen. Hoewel ieder nummer een eigen sfeer heeft, blijft de blauwdruk over het gehele album hetzelfde, waardoor het duidelijk een geheel wordt. Het enige nadeel is dat de speelruimte voor de band hierdoor beperkt blijft: er zijn geen grote missers, maar ook geen echte hoogtepunten. En juist zo’n hoogtepuntje had In Tall Buildings wel kunnen gebruiken, als uithangbord voor de band.

Het is te hopen dat Lord Huron de band als voorprogramma meeneemt, want op basis van dit derde album verdient de band wel een avontuur aan deze kant van de oceaan. Op Akinetic horen we een volwassen band, die net even wat meer uit de comfortzone mag kruipen om te experimenteren. De sfeervolle nummers die er al liggen snakken er echter naar om live ten gehore te worden gebracht!
Recensent:Robin Hogenboom Artiest:In Tall Buildings Label:Western Vinyl
Cover The Skull Eclipses - The Skull Eclipses

The Skull Eclipses - The Skull EclipsesDe commercie krijgt de hiphop maar niet geheel onder de duim. The Skull...