RECENSIE: Laurence Pike - Distant Early Warning

Pike
recensie cijfer 2018-06-24 Een moment van bezinning in de muzikale loopbaan van Laurence Pike. Zo kan Distant Early Warning gekarakteriseerd worden. Als drummer/percussionist heeft de Australiër zijn sporen reeds verdiend. Dit onder meer als drummer van PVT (daarvoor Pivot genaamd), de band waarin zijn broer Richard de functie van frontman bekleedt. De soms venijnige mathrock van deze formatie heeft op Pike’s soloalbum geen plek gekregen. Zijn drum- en percussiewerk zijn aangekleed met samples, die het geheel op het snijvlak van elektronische jazz en, meer algemeen, contemporaine muziek brengen.

Tijdens de opnamesessie heeft Pike zichzelf van de samples bediend. Het maakt het des te opzienbarender dat de zes nummers op Distant Early Warning in slechts één dag zijn opgenomen. De genoemde bezinning is dan ook niet van het soort van een lange periode van reflectie. Uit de muziek spreekt dat de Australiër in het etmaal in de studio tot de kern van zichzelf heeft willen doordringen. De complexiteit van Pike’s spel representeert de hoge moeilijkheidsfactor van een dergelijke zelfreflectie. In dit alles valt ‘Hard Feelings’ op, omdat de percussie in dit nummer het meest minimaal is. De gesamplede ambient-achtige tonen treden hier het meest op de voorgrond, waarbij het zachte geroffel en gerammel prettig klinkt.

Bij de aanpak van Pike blijkt verzadiging echter op de loer te liggen. Distant Early Warning kent te weinig variatie om de gehele speelduur te boeien. De eenvoudige opzet van ‘Cloud And Wires’, waarin het drumwerk over een basis van een minimalistische neoklassieke pianopartij ligt, is an sich niet verkeerd. In het bredere raamwerk van het album is het echter weinig verheffend, wat ook geldt voor ‘Corporate Memory’. Hoewel de rauwheid van ‘Cyber Bully’ deels zo goed werkt vanwege het ingehouden karakter van de rest van de nummers, had ietwat meer schwung het album naar een hoger niveau kunnen tillen.
Recensent:Jasper Klomp Artiest:Laurence Pike Label:Leaf Label
Preocc

Preoccupations - New Material New Material is de nieuwste plaat van Preoccupations , de band die...