RECENSIE: Toto - 40 Trips Around The Sun

Toto
recensie cijfer 2018-03-26 De Amerikaanse rockband Toto viert dit jaar haar veertigjarig bestaan en doet dat met een wereldtournee en een nieuw greatest hits album 40 Trips Around The Sun. De band bestaande uit voormalige studiomuzikanten heeft in zijn lange carrière inmiddels dertien studioalbums uitgebracht en de nodige hits afgeleverd, die op verschillende live- en compilatiealbums werden verzameld. Overigens is de samenstelling van de band in de afgelopen veertig jaar wel veranderd, mede door het overlijden van drummer Jeff Porcaro en bassist Mike Porcaro en de diverse wisselingen van leadzangers.

Zoals gezegd is 40 Trips Around The Sun niet het eerste verzamelalbum van de band en de vraag dient zich dan ook aan wat deze nieuwe, geremasterde compilatie toevoegt aan het oeuvre van de band. Het antwoord wordt al direct gegeven. Het album bevat namelijk drie niet eerder uitgebrachte liedjes. De eerste daarvan is het rockende openingsnummer ‘Alone’, dat nieuw werd geschreven en dat wat betreft kwaliteit naadloos aansluit op de oude hits. Datzelfde geldt voor het niet eerder uitgebrachte ‘Spanish Sea’, dat qua ritme sterk lijkt op ‘Africa’. Het nummer dateert al van de sessies voor het album Isolation, maar werd in een nieuw jasje gestoken waarbij de originele ritmesectie van de gebroeders Jeff en Mike Porcaro op ingenieuze wijze werd ingemixt. Het resultaat is een echte Toto klassieker, waarbij nog één keer kan worden genoten van de ijzersterke ritmesectie van weleer.
Het laatste nieuwe nummer is ‘Struck By Lightning’ en is tevens de meest stevige rocksong van de plaat. Op alle nieuwe nummers wordt de zang verzorgd door Joseph Williams, die onder andere ook de zang verzorgde op het album The Seventh One.

Toto vierde zijn hoogtijdagen in de jaren tachtig met wereldhits als ‘Hold The Line’, ‘Africa’, ‘Rosanna’, ‘Pamela’ en ‘Stop Loving You’. Uiteraard zijn deze nummers op deze nieuwe verzamelaar opgenomen, net als de iets minder bekende hits ‘99’, ‘I’ll Be Over You’, ‘Georgy Porgy’ en ‘I Won’t Hold You Back’. Uit die opsomming blijkt dat Toto zowel sterke rocksongs, als mooie gevoelige ballads heeft gemaakt in de afgelopen vier decennia.
Opmerkelijk is dat er geen liedjes uit de periode na het album Kingdom Of Desire uit 1992 op het album zijn beland. De grootste verrassing betreft het instrumentale rock-fusion nummer ‘Jake To The Bone’, dat nog niet eerder op een verzamelplaat verscheen en waarop duidelijk de kwaliteit van de bandleden is te horen.

40 Trips Around The Sun is een zeer sterk verzamelalbum, zowel vanwege de mooie verzameling hits als dankzij de niet eerder uitgebrachte nummers waarop blijkt dat de bandleden ondanks hun hoge leeftijd nog springlevend zijn. Hierdoor is het album zowel voor de trouwe fans, als de nieuwe luisteraar een interessante plaat. Het enige minpuntje is dat het album niet de gehele periode van de bestaansgeschiedenis van de band omvat. Daarvoor had het album eigenlijk een dubbelaar moeten zijn.
Recensent:Gerlof Buurman Artiest:Toto Label:Legacy
Cover Black Stone Cherry - Family Tree

Black Stone Cherry - Family Tree Black Stone Cherry maakt met het vorige album Kentucky een overstap van...