RECENSIE: AASS - AASS

AASS
recensie cijfer 2018-05-17 De Nederlandse singer-songwriter Arthur Adam timmert de afgelopen jaren stevig aan de weg. Met zijn experimentele geluid zoekt hij regelmatig de jazz-, elektronica- en rock-hoek op en levert hij een vernieuwend geluid af. Zijn laatste solo-release dateert ondertussen alweer uit 2015. Sindsdien heeft Arthur echter een nieuw project opgezet met de Duitser Stefan Schneider, die tussen 2012 en 2015 ook de drummer was van zijn band. Samen vormen ze AASS, een duo dat naar eigen zeggen “nieuwe muziek creëert vanuit het niets”, muziek die zich “ergens tussen jazz en post-rock bevindt”. Met A Soundtrack For New Memories is het nu dan tijd voor hun debuutalbum.

Post-rock of jazz: als wij de plaat gaan beluisteren is er maar één naam die ons te binnen blijft schieten: Radiohead. Het hele album klinkt als een verzameling demo’s van de Britse band, en dan met name het In Rainbows-tijdperk. Dat is in de eerste plaats natuurlijk een groot compliment: hoewel de twee heren natuurlijk een minder vol geluid produceren dan dat de Britse grootmacht met zes man doet, is het enorm knap hoe dicht Arthur en Stefan in de buurt komen van het bekende geluid. Het grote verschil tussen de twee bands zit hem in de opbouw van het album. Waar iedere Radiohead track een eigen blauwdruk of identiteit lijkt te hebben, daar lijken alle nummers van A Soundtrack For New Memories erg veel op elkaar. Dat is jammer, want een aantal nummers met een iets hoger tempo of met wat meer variatie waren voor het album niet verkeerd geweest. Dit neemt niet weg genoeg te genieten valt. De opbouw naar het bombastische einde op opener ‘Hiss/Static’, de experimentele muzieklijnen van ‘To Learn How To Fly’ en het spannende, opzwepende geluid van titelnummer ‘A Soundtrack To New Memories’ zijn stuk voor stuk hoogtepunten op deze eerste plaat van AASS. Het is een verademing om een experimenteel geluid als deze te horen in het Nederlandse (vooruit, Duits-Nederlandse) muzieklandschap.

Het is moeilijk te bepalen waar deze muziek zich bevind ten opzichte van de grens tussen Radiohead-kloon of een toevallige uitkomst van gelijkgezinde muzikanten. Op het volgende album zullen we horen in hoeverre AASS zich weet te differentiëren van hun grote voorbeeld, iets wat niet onbelangrijk is als de band spannend en relevant wil blijven. Voorlopig genieten we echter gewoon van het geslaagde debuut van deze Hollandse Radiohead-variant!
Recensent:Robin Hogenboom Artiest:AASS Label:BandBus records
Cover Standup '69 - Communicate

Standup '69 - CommunicateDe Rotterdamse Indierockband Standup ‘69 werd in 2010 opgericht door...