RECENSIE: An Evening With Knives - Serrated

Knives
recensie cijfer 2018-03-23 Eindhoven heeft een naam hoog te houden waar het de rock- en metalscene betreft. De lichtstad wordt niet voor niets liefkozend ‘Rockcity’ genoemd. Vele bands komen er vandaan en ook op het gebied van festivals met als hoofdthema’s rock en metal is Eindhoven haantje de voorste. Een nieuwe loot aan de Eindhovense boom is An Evenings With Knives dat zojuist haar debuutalbum heeft uitgebracht. Dit album heet Serrated en dat is een juiste titel voor de muziek van de drie heren want de muziek kent wel wat scherpe randen. Serrated werd in 2015 al vooraf gegaan door een EP, maar de echte bekendheid zal nu toch met dit debuut moeten komen.

An Evening With Knives bestaat uit drie leden; Marco Gelissen(gitaar en zang), Peer van Grunsven (bas en zang) en Ivo Jonkers (drums). De heren omschrijven hun muziek als een mix van postmetal, postrock en psychedelische stonerdoom. Uw recensent houdt het op en soort mix van Monster Magnet en Hawkwind (maar dan wel met twee benen op Aarde), waarbij Marco Gelissen klinkt als een soort getormenteerde Dave Wyndorf. De algehele sfeer en het geluid van dit schijfje doet ook wel wat denken aan Here Now, There Then van Dool. Kortom voor liefhebbers van het genre is er een hoop te genieten binnen de drie kwartier die dit schijfje duurt.

An Evening With Knives neemt de tijd om haar muziek op te bouwen en je zo naar binnen te zuigen en bloot te stellen aan de meanderende riffs. Toegankelijk is niet meteen het juiste woord, maar de riffs zijn urgent genoeg om je direct mee te nemen op de muzikale trips van de heren. De langste trip klokt bijna tien minuten en heet ‘Fade Out’, dat gelijk met een waanzinnig mooie riff begint en waarin Marco snel to the point komt. Het open geluid en de prominente rol van bas en drums maken dit nummer tot een onvergetelijke luisterervaring. Bij deze track schiet regelmatig de naam Callisto door het hoofd van ondergetekende.

Wat korter duurt de openingstrack ‘Come Undone’ die direct zorgt dat de volle aandacht is getrokken. Met de daaropvolgende tracks ‘Restless’ en ‘Blind Man’s Guess’ slaat de band echter genadeloos toe. De zorgvuldige opbouw van ‘Restless’ kennen we heel goed uit de postrock, maar de zware riff die er daarna flink in knalt schudt ons uit onze dromen. ‘Blind Man’s Guess’ is enigszins op een zelfde manier opgebouwd zonder op haar voorganger te lijken overigens. Het is vooral het in your face zangwerk van Marco en Peer die opvallen.

Het album sluit in stijl af met een kort stukje instrumentale stonernoise. Het is het slotakkoord van een prima debuut van een band waar we in de toekomst ongetwijfeld nog meer van gaan horen. Het bestendigt in ieder geval de status van Eindhoven als ‘Rockcity’. Mooie plaat!
Recensent:Jan Didden Artiest:An Evening With Knives Label:Hard Life Promotion
Cover Trouble Agency - Suspected

Trouble Agency - SuspectedSoms is het fijn als er nog zekerheden zijn in deze onzekere tijden. Trouble...