RECENSIE: Jackson MacIntosh - My Dark Side

Macintosh
recensie cijfer 2018-04-04 Voor een album dat My Dark Side heet, bevat deze eerste soloplaat van Jackson MacIntosh een hoop momenten die met licht vervuld zijn. De Canadees was jaren verantwoordelijk voor de baslijnen bij de liveshows van Tops. Daarnaast was hij de frontman van de powerpop band Sheer Agony. Hij wordt gezien als een belangrijke figuur in de huidige popscene van Montreal en komt na diverse samenwerkingen met andere artiesten nu met zijn eerste soloalbum. Op My Dark Sidestaan – zoals de titel verklapt – donkere momenten, maar Macintosch heeft ook nog een andere kant, wat hij bewijst met een meer romantische kant. Op dit album wordt de liefde bezongen en gaan we met een tijdmachine terug in de tijd.

MacIntosh laat op zijn eerste plaat een aantal mooie solo’s horen, het gitaarwerk is on point en biedt een hoop dynamica en afwisseling. Hoewel hij bekend staat als gitarist, vallen op My Dark Side ook keyboards en drummachines te bespeuren. De muziek klinkt niet eigentijds, maar neemt je mee terug naar de jaren zeventig. Wellicht niet helemaal origineel, maar MacIntosh weet zich goed te onderscheiden van bijvoorbeeld Ariel Pink of Tame Impala. De low-fi productie neemt je mee terug in de tijd en wekt zelfs een licht gevoel van nostalgie op.

Zo is ‘Lulu’ een heerlijk romantisch liedje, en gaan we met ‘Pretty Clear’ weer ergens naar de jaren tachtig. Ook komen de invloeden van Pink Floyd een aantal keer voorbij. De Canadees weet echter alle elementen goed op zijn plek te brengen. De strakke riffs en het psychedelische randje kunnen de luisteraar met gemak in vervoering brengen. Ook de korte nummers bevatten op het einde soms nog een twist, zoals ‘Quotation’ die met melodieuze synths afsluit. ‘Can’t Stop Holding On’ is weer een van de lichtere momenten op het album en heeft wederom een mooie dosis romantiek.

Er zijn tegenwoordig talloze artiesten die teruggrijpen op de muziek van vroeger, daar is Jackson MacIntosh geen uitzondering op. Gelukkig weet hij het met een romantische en nostalgische omlijsting erg pakkend te maken. Hierdoor is My Dark Side ook voorbij voor je het door hebt. Grote kans dat je door het aanstekelijke karakter deze mengelmoes van donkere en hoopvolle muziek meteen nog een keer wilt beluisteren.
Recensent:Jasper van Quekelberghe Artiest:Jackson MacIntosh Label:Sinderlyne
Cover The Low Anthem - The Salt Doll Went To Measure The Depth Of The Sea

The Low Anthem - The Salt Doll Went To Measure The Depth Of The SeaNa een afwezigheid van vijf jaar keerde The Low Anthem in 2016 terug met...