RECENSIE: Tino - Less...Then More

Tino
recensie cijfer 2018-03-02 De man die ooit beloofde elk jaar een album te maken is terug. Tino is een eigenzinnige Haagse muzikant, kunstenaar en dichter. Hij lijkt van comebacks te houden: in 2003 dreigde hij er ook al even mee te stoppen, en in 2013 legde hij zijn werk ook tijdelijk stil. Dit moet weer het jaar van Tino worden en dat probeert hij te bewijzen met 28 nieuwe liedjes op zijn album ‘Less… Then More’.

Cd 1 heet ‘Less…’ en bevat experimenteel materiaal van Tino. Bij het maken van deze tracks liet hij “zijn brein de vrije loop”. Het kenmerkende van experimenten is dat het helaas ook wel eens mis kan gaan. Net een scheutje te veel van het verkeerde stofje en de hele boel ontploft. Dat lijkt ook het verhaal van ‘Less…’ te zijn. ‘Yeah Yeah’ en ‘Weird Wonderful Wave’ zijn prima songs maar met o.a. ‘Friends With The Needle’ en ‘Bagpipe Robot Music’ slaat Tino de plank enorm mis. ‘Friends With The Needle’ gaat over een zwangere hippie en haar heroïne-naald. Het nummer voelt ook als een bad trip, met slechte teksten, irritante robotstemmetjes en geluidseffecten uit een Candy Crush spelletje. Het nummer ‘1 Minute Cigarette’ is een welkome afwisseling. Het is letterlijk een minuut stilte gevuld met het geluid van een brandende sigaret.

‘…Then More’ belooft cd 2. Met 18 liedjes is het wel heel veel meer. ‘Society Over The Top’ is het beste liedje op de plaat, het staat er dan ook gelijk in twee versies op. Met enkel een akoestische gitaar klinkt Tino het best; het zijn de vele tierelantijntjes die de plaat rommelig maken. Zo eindigt ‘Down And Out’ bijvoorbeeld met een halve minuut lang gemompel: “oompa loompa oompa loompa”. De tracks ‘If I Were A Smartphone’ en ‘Bubblegum Hangover (No Not Again!) nemen de prijzen mee naar huis voor beste songtitels. Voor een drankspelletje zou de cd vast een heilige graal zijn, maar het lukt helaas niet om Less… Then More als een serieus geheel te beschouwen.

Op zijn website tinovanleeuwen.nl presenteert Tino trots zijn kunstwerken, gedichten en muziek. Het moet gezegd worden dat er aan toewijding en passie niets mist. Tino’s muziek is nou eenmaal een verworven smaak. Als je wél fan bent is er in ieder geval genoeg om van te genieten. Het handgeschreven “Beste Festivalinfo…” op zijn recensieverzoek is aandoenlijk, maar we moeten wel een klein beetje reëel blijven: Less… Then More is niet meer dan een leuk hobbyproject.
Recensent:Joëlle Koorneef Artiest:Tino Label:Eigen Beheer
Cover Hope - Hope

Hope - Hope Hope is een debuutplaat en ook weer niet. In 2012 werd het album The Ocean...