RECENSIE: Angelo De Augustine - Swim Inside The Moon

Augustine
recensie cijfer 2017-12-29 Vierentwintig jaar en al tien jaar lang muziek aan het maken, dat is het verhaal van Angelo De Augustine in een notendop. Deze singer-songwriter wist precies bij wie hij moest aankloppen om deze plaat met filmische muziek uit te mogen brengen: Asthmatic Kitty Records van Sufjan Stevens. Hoewel Stevens alleen nog maar eigen werk op zijn label wilde gaan uitbrengen, wist Angelo De Augustine hem toch te overtuigen. En dat zegt absoluut iets over deze plaat die het talent van deze songwriter centraal stelt.

Angelo De Augustine houdt deze plaat vooral erg klein en kwetsbaar. Zijn stem klinkt fragiel, dus muzikaal geweld zou hier absoluut niet op zijn plaats zijn. De singer-songwriter past dan ook de muziek aan op zijn fluwelen stem, waardoor er sfeervolle luisterliedjes zijn ontstaan die hij zelf op zijn eigen badkamer heeft opgenomen. Een grote mond heeft deze zanger absoluut niet. Qua instrumenten houdt hij het dan ook bescheiden bij een gitaar, een piano en hier en daar wat synths ter aanvulling. Dit is voor hem precies genoeg.

Swim Inside The Moon telt slechts negen nummers die er, als je even niet oplet, zo doorheen zijn gevlogen. Het is niet alleen letterlijk een vrij kort album, maar ook door het rustige, relaxte, en stressvrije karakter van deze plaat lijkt met een oogwenk afgelopen te zijn. De Augustine weet precies de balans te vinden tussen het lichtvoetige en tegelijkertijd het dramatische, melancholische waardoor de plaat de aandacht van de luisteraar al snel negen nummers weet vast te houden zonder ook maar ergens te gaan vervelen.

De Amerikaan is weliswaar niet vernieuwend, en ook zijn inspiratiebronnen zijn duidelijk hoorbaar (Elliott Smith, Patrick Watson), maar toch is Swim Inside The Moon een aanvulling geworden. Het album is rustgevend, kalmerend en verzachtend. De buitenwereld is hard, maar Angelo De Augustine is daar met een zachte, muzikale omhelzing die hartverwarmend is.
Recensent:Myrthe Giesen Artiest:Angelo De Augustine Label:Konkurrent
Cover Phoebe Bridgers - Stranger In The Alps

Phoebe Bridgers - Stranger In The AlpsHet is alweer bijna twee jaar geleden dat David Bowie overleed en toevallig...