RECENSIE: Ellen Andrea Wang - Blank Out

EAW
recensie cijfer 2018-01-03 Bij de frisse uitstraling van Ellen Andrea Wang verwacht je misschien eenvoudig popliedjes, maar schijn bedriegt. Met haar debuutalbum Diving liet de zangeres en contrabassist horen dat ze met haar jazzmuziek vooral in de experimentele hoek wil blijven. Na een album met haar band Pixel, Golden Years uit 2015, is het dit jaar weer tijd voor een soloplaat. Hoewel, solo? Met dit album lijkt ze zich meer als onderdeel van een trio te presenteren, met Erland Dahlen op drums en Andreas Ulvo (van Eple Trio) achter de toetsen. Het resultaat is Blank Out, een spannend album dat vooral na een aantal luisterbeurten goed tot zijn recht komt.

Opener ‘Peace Prize’ combineert een mooi intro en prima refreinen met coupletten die de suggestie wekken dat ze zijn opgenomen op een vliegveld. Helaas zijn deze niet zo overtuigend, wat erg jammer is na de veelbelovende intro. Een valse start, die met ‘Bad Blood’ en ‘A Change Of Heart’ ruimschoots wordt goedgemaakt. Beide nummers zijn experimenteel en jazzy, waarbij de eerste een donkere sfeer schetst, terwijl ‘A Change Of Heart’ wat luchtiger klinkt. Ook ‘Electric’ en ‘Feelings’ zijn experimenteel, maar liggen toch lekker in het gehoor en hebben absoluut raakvlakken met popmuziek. De overige twee nummers op het album, ‘Heaven’ en ‘Accord De Paris’, zijn meer breekbare, atmosferische nummers, al blijft het typische experimentele geluid van het trio ook in deze nummers duidelijk merkbaar.

Het platenlabel noemt de muziek “een cocktail van minimalist-inflected jazz funk pop, Nordic atmospherics, 70’s singer songwriter en hip-hop” en maakt het daarmee eigenlijk moeilijker dan dat het is. Ellen Andrea Wang maakt experimentele jazz zo toegankelijk dat het tegen pop aan leunt, maar weet het met onder andere elektronische invloeden spannender te houden dan de gemiddelde popplaat. Wie het album, net als wij, de eerste keer op de achtergrond laat draaien, zal misschien weinig meekrijgen van de verschillende lijnen en de subtiele invloeden in de nummers. Geef je de CD net wat meer tijd en aandacht, dan is Blank Out een fris album waar, ondanks de korte duur, genoeg op te ontdekken valt.
Recensent:Robin Hogenboom Artiest:Ellen Andrea Wang Label:Pias
Cover Switch Bones - Machine In Me

Switch Bones - Machine In MeDe Nederlandse alternatieve rockband Switch Bones is pas eind 2016...