RECENSIE: Nosaj Thing - Parallels

Nosaj
recensie cijfer 2017-10-26 Met Parallels brengt de Amerikaanse DJ Nosaj Thing (wat je uitspreekt als ‘No Such Thing’) zijn vierde album uit. Jason Chung neemt op zijn nieuwe album meer de tijd om zijn tracks uit te bouwen, waar zijn vorige album voornamelijk uit nummers van rond de twee minuten bestond. Het donkere randje van zijn muziek heeft hij nog steeds niet van zich afgeschud en hij vermengt het op deze vierde plaat met een enerzijds meer clubgericht geluid en anderzijds elektronisch minimalisme.

Chung opent zijn album nog met het zacht aandoende pianoklanken, maar duikt vervolgens de diepte in. Eerste single 'All Points Back To You' - een samenwerking met vocalen van Steve Spacek - is een bedwelmend nummer met een pulserend ritme en een glinsterende melodie. Vervolgens laat de Amerikaan wat meer abstractie toe in zijn muziek, waardoor het geheel iets meer voortkabbelt. Het haalt de vaart wat uit het geheel, al helemaal omdat het tien nummers tellende Parallels geen enorm lange speelduur heeft. Ook het ingetogen 'How Do We Do' blijft een beetje onder de radar hangen, hoewel de vocalen van Kazu Makino - waar hij eerder mee samen werkte - perfect bij de sluimerende sfeer passen.

Op zijn best is Chung op Parallels in de nummers met diepe bassen en golvende synths. 'UG' is zo’n nummer dat heerlijk door blijft stampen. Ondanks de rechttoe rechtaan aanpak hebben deze tracks het meest doeltreffende effect. Want steeds ebt Chung van deze stevigere nummers naar een wat bedeesdere benadering. Ook daartussen zitten fraaie tracks, maar toch lijkt het of het grootste gedeelte van Chungs vierde album niet helemaal door de oppervlakte weet heen te prikken.

In de verte bouwt Nosaj Thing op Parallels een fraaie sfeer op, die net iets te vaak doorbroken wordt door de haakse tegenstellingen tussen rustig en opgewekt. Deze contrasten geven dit album een licht schizofreen trekje mee, hoewel er binnen die twee helften wel mooie dingen te ontdekken vallen. Een kanttekening daarbij is wel dat de rustige helft soms iets té bleu klinkt.
Recensent:Jasper van Quekelberghe Artiest:Nosaj Thing Label:Bertus
Wilson

Steven Wilson - To The BoneOp internet werd druk gediscussieerd na de eerste berichten over To The Bone...