RECENSIE: Trio Da Kali And Kronos Quartet - Ladilikan

Trio Da Kali
recensie cijfer 2017-11-15 Het uit Mali afkomstige drietal van Trio Da Kali bestaat uit gelouterde muzikanten uit dit Afrikaanse land. Zangeres Hawa Kassé Mady Diabete heeft een krachtige gospelstem die sterk doet denken aan de oude Amerikaanse blueszangeressen. Dames als Mahalia Jackson en Sister Rosetta Tharpe vormen daarbij het uitgangspunt. Aan haar zijde vindt de zangeres Lassana Diabaté op de Balafon, een traditioneel slagwerkinstrument, en Mamadou Kouyaté op de Ngoni. Het laatste is een veelgebruikte Afrikaanse gitaartje.

Tijdens een ontmoeting in London was de leider van het Amerikaanse strijkersgezelschap Kronos Quartet gelijk omver geblazen door de vocale kracht van Hawa Kassé. Voor een nieuw album was hij op zoek naar Malinese muzikanten om de Afrikaanse muziek samen te brengen met klassieke stijlen. Trio Da Kali is hieruit ontstaan en de resultaat van dit gedurfde experiment is Ladilikan geworden.

Een zeer geslaagde plaat. Het zangerige van de Afrikaanse instrumenten wordt mooi ondersteund door de strijkers. Dit hoor je bijvoorbeeld in het instrumentale ‘Samuel’. Het Kronos Quartet geeft een Arabisch gevoel aan het nummer. De strijkers openen, maar het zijn de Ngoni en de Balafon die het tempo en de richting van het nummer bepalen. Het resultaat is een dromerig geheeld dat je naar verre gebieden voert.

De zang van Hawa Kassé maakt het geheel af. De zangeres krijgt zoveel als mogelijk de hoofdrol. In een nummer als ‘Lila Bambo’ resulteert dat in traditionele Afrikaanse muziek die niet ver van Rokia Traoré en Oumou Sangaré af staat. Op sommige momenten levert het experiment echter bijzondere ontmoetingen op. ‘Sunjata’ gebruikt het Afrikaanse vraag- en antwoordspel als uitgangspunt. Hier echter geen swingende koortjes zoals FelaKuti dat doet, maar het Kronos Quartet dat continu Hawa Kassé beantwoordt. Dat is ook de kracht van Ladilikan. Het project is opgezet vanuit de wens om klassiek te verbreden, maar klinkt uiteindelijk alsof Trio Da Kali de hulp van de strijkers heeft ingeroepen om enkele nummers net wat meer kracht te geven. De dromerige ritmes in combinatie met het krachtige stemgeluid maakt Ladilikan een voortreffelijke plaat.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Trio Da Kali And Kronos Quartet Label:World Circuit
Cover Trevor Sensor - Andy Warhol`s Dream

Trevor Sensor - Andy Warhol`s DreamMet zijn rauwe en knijpende stem is Trevor Sensor de nieuwste grote belofte...