RECENSIE: Wolves In The Throne Room - Thrice Woven

Wilves
recensie cijfer 2017-11-07 Wolves In The Throne Room doet aan blackmetal dat is al snel duidelijk, maar de band uit de Verenigde Staten geeft er wel haar eigen draai aan. De intelligente benadering van het genre doet dan ook direct denken aan de manier waarop acts als Ulver , Myrkur, maar ook Emperor er mee omgaan of omgingen. Kortom het drietal muzikanten bestookt ons met hoogwaardige en intelligente blackmetal die even tijd nodig heeft om op zijn plaats te vallen.

Wolves In The Throne Room bestaat uit de broers Aaron en Nathan Weaver , aangevuld met zanger/gitarist Kody Keyworth. De band is opgericht in 2003 en heeft met Thrice Woven haar zesde album uitgebracht. Op dit album weet het de band met een perfecte mix van majestueuze melodieën en knarsende blackmetal direct een snaar te raken. Het is tevens weer een terugkeer naar het oude blackmetal geluid, nadat op we de vorige plaat Celestite op louter ambient klanken werden getrakteerd. Hoe mooi en duister dit ook klonk, de muziek op Thrice Woven is toch de stijl die deze band het best past.

Het album bestaat uit vier lange songs en een korte track. Afgaand op sommige songtitels en teksten lijkt ook nu weer het thema, zoals ze zelf in het verleden al eens aanhaalden: ”energies of the Pacific Northwest’s landscape, into musical form”. Dit thema was ooit de reden om deze band te beginnen, maar het is ook een beetje een soortgelijk thema zoals Immortal dat gebruikte door de barre poolwinters als een soort muzikaal schilderij vast te leggen. Overigens zijn er ook wat stukjes tekst in Zweeds te bewonderen op dit prachtig sombere album.

Op de plaat horen we ook nog twee verrassende gasten. Zo is in het ziedende openingsnummer ‘Born From The Serpent’s Eye’ halverwege, in een rustige passage, ineens Anna Von Hausswolff te horen en ook in het korte ambient ‘Mothe Owl, Father Ocean’ horen we haar frêle stem. Een prachtige toevoeging, maar ook het stemgeluid van Steve Von Till (Neurosis) in het voortjakkerende ‘The Old Ones Are With Us’ is verrassend te noemen.

De repetitieve riffs in combinatie met de ambient stukken en de krassende vocalen in ‘Angrboda’ doen soms de gedachten richting Burzum gaan, maar ook de andere songs doen toch regelmatig denken aan het beste werk uit de beruchte hoogtijdagen van de Noorse bands die ooit de absolute top in de blackmetal vormden. De machtige elf minuten klokkende afsluiter ‘Fires Roar In The Palace Of The Moon' maakt nog eens goed duidelijk waar Wolves In The Throne Room haar inspiratie vandaan haalt. Thrice Woven is een plaat geworden om je vingers bij af te likken; melodieus en rauw tegelijk zonder dat het schuurt. Prachtig!
Recensent:Jan Didden Artiest:Wolves In The Throne Room Label:Artemisia Records
Metz

Metz - Strange Peace Stange Peace is het derde album van het Canadese noiserocktrio Metz . De...