RECENSIE: Dig Deeper - In Central European Time

Dig Deeper
recensie cijfer 2017-10-24 Dig Deeper is een Noorse band die buiten haar thuisland onder de radar is gebleven. In Central European Time is toch alweer hun derde plaat en de heren hebben (vooral in Noorwegen) al een aantal positieve recensies op zak. De muziek is te plaatsen in een Amerikaanse traditie met invloeden van The Byrds en Neil Young (aldus de Facebookpagina van de band). Een zestal lang uitgesponnen gitaarnummers worden gepresenteerd. De vraag is of deze plaat voor een doorbraak kan zorgen en of de Noorse pers niet enkel uit chauvinisme deze band zo hoog beoordeelt.

De plaat begint met 'How Can I Be Certain', waar meteen de hierboven genoemde invloeden duidelijk naar voren komen. Na een fijne gitaarintro hoort de luisteraar voor het eerst de stem van zanger/gitarist Einar Kaupang en wordt al snel duidelijk dat er nog een band een grote invloed heeft gehad op Dig Deeper. De begeleidende tekst bij de plaat noemt deze band wel, maar de Facebookpagina niet. Het lijkt een tactische overweging, want de stem van Einar lijkt wel erg veel op die van de zanger van The War On Drugs. Als een invloed van vroeger heel duidelijk naar voren komt in de muziek, kan de band een retroband genoemd worden. Als je erg lijkt op een recente band is het vooral
niet origineel. De overige nummers lijken eveneens zowel instrumentaal als vocaal té veel op de band van Adam Granduciel.

Op een nummer als ‘Stars Tonight (Have You Seen)’ valt een ander mankement op: de teksten zijn niet erg sterk. De zanger zegt tijden lang met zichzelf geworsteld te hebben en erg lang nagedacht te hebben, maar waarschijnlijk niet over de teksten. Zo zingt hij in dit nummer: ”Have you seen the stars tonight, my friend?” waarop een koortje antwoordt: "No, I haven’t seen them". Als datzelfde koortje op de vraag: ”Have you seen yourself tonight?”, antwoordt: ”Think you need a mirror”, zorgt dat voor een misplaatste lach op je gezicht. Het komt eerder grappig dan gevoelig over. Gelukkig ligt het zwaartepunt bij psychedelische bands niet bij de teksten, getuige het grote succes van Tame Impala (‘Cause I’m A Man, Woman’).

We hebben hier echter niet te maken met een slechte plaat. Zeker niet! Als de hierboven genoemde kritiek wordt vergeten, is er genoeg te ontdekken. Dig Deeper neemt de tijd om de luisteraar mee op reis te nemen en is uitermate geschikt voor fans van de eerder genoemde bands die op zoek zijn naar nieuwe muziek. Zij kunnen van een aantal gitaarkunstwerkjes genieten. De muziek ligt heerlijk in het oor en laat de luistaar heerlijk wegdromen naar betere tijden.

Concluderend kan worden gesteld dat In Central European Time waarschijnlijk niet de doorbraakplaat gaat worden van Dig Deeper. Om dit te bewerkstelligen dient de band te gaan werken aan een eigen geluid en zich duidelijk(er) af te zetten tegen de eerder genoemde bands. Anders blijft de populariteit waarschijnlijk binnen de landsgrenzen steken.
Recensent:Yannick Martens Artiest:Dig Deeper Label:Alien Agency
Sweetback

The Sweetback Sisters - King Of Killing TimeEen EP met de treffende titel Bang! bleek tien jaar geleden genoeg om...