RECENSIE: Novo Amor & Ed Tullett - Heiress

Novo Amor
recensie cijfer 2017-11-21 Dankzij een aantal sterke singles en dito EP´s (twee stuks) weet’Novo Amor al enige tijd de aandacht op zich gevestigd. De Welshman, die bij zijn gemeente staat ingeschreven als Ali Lacey, opereert in het gebied waar Bon Iver, James McMorrow en Ásgeir momenteel tot de groten behoren. Dromerige liedjes, gedragen door een hoge mannenstem, die je naar idyllische landschappen ver buiten de bewoonde wereld voeren.

In aanloop naar zijn eerste ´echte´ soloalbum begin volgend jaar heeft hij nu samen met de Engelse zanger en multi-instrumentalist Ed Tullett de langspeler Heiressuitgebracht. Het is een logisch vervolg op de eerdere samenwerking tussen beide heren die in 2014 en vorig jaar resulteerde in de singles ‘Faux’ en ‘Alps’.

Meer nog dan deze nummers (die beide ontbreken op het album) wordt het nieuwe werk gekarakteriseerd door epos en dramatiek. Mochten songtitels als ‘Cavalry’ en ‘Pteryla’ geen boekdelen spreken, dan toch wel de dreigende pianoaanzetten, de zware drums en de bijna-castraatzang van Lacey en Tullett. Vaak roept de muziek beelden op van genietbaar natuurgeweld, zoals golven water die uiteenspatten op een rotsige kust.

Met Heiress heeft het Britse tweetal een uitstekend album afgeleverd. De zorgvuldige arrangementen, het verfijnde snaarwerk (gitaren, banjo’s en een steelguitar) en natuurlijk de schoonheid van de liedjes getuigen van groot(s) talent. Toch biedt de plaat, in al zijn heroïsche pracht, een ambigue luisterervaring. De muziek laat je de ene keer zwelgen en op een ander moment haalt ze het bloed onder je nagels vandaan. Dan is het allemaal net te veel van het goede.

Een tweede euvel is dat veel liedjes sterk aan Ásgeir doen denken. Wie niet beter weet, zou vermoeden dat de IJslandse singer-songwriter er stiekem een zijproject op nahoudt, bijvoorbeeld om meer lucht te geven aan zijn lyrische buien. Vooral qua stem zijn Novo Amor & Ed Tullett nauwelijks van hun collega (en ook van elkaar, overigens) te onderscheiden.

Evengoed mocht de grootmeester in het genre willen dat hij een prachtnummer als ‘Amateur blood’ had geschreven. Toch klinkt Heiress authentieker als de makers de teugels wat laten vieren en meer rust in de muziek brengen. Wat dat betreft belooft vooral het verstilde en wonderschone slot van het album, inclusief de single ‘Terraform’, een hoop goeds voor de toekomst.
Recensent:Ronnie Weessies Artiest:Novo Amor & Ed Tullett Label:Believe Recordings
Cover Terra Lightfoot - New Mistakes

Terra Lightfoot - New MistakesNaast dat ze lid is van de band Dinner Belles, bouwt de Canadese zangeres...