VERSLAG: Sabrina Starke - 5/3 - Effenaar

Sabrina Starke - 5/3 - Effenaar

In de kleine zaal van de Effenaar treed vanavond de nieuwe pop/soulsensatie Sabrina Starke op. Ze is geboren in Paramaribo en verhuisde toen ze een half jaar oud was naar Nederland. Al vanaf haar zestiende wist Starke dat ze zangeres wilde worden en begon met zingen als zangeres in een reggaeband. In 2005 besloot ze om solo verder te gaan en toen ze in 2006 een talentenjacht won mocht ze zelfs spelen in het Apollo Theater in New York. In dit legendarisch theater speelden grootheden zoals James Brown en Sam Cooke. Iets wat niet veel Nederlandse artiesten kunnen zeggen.

Momenteel treedt ze in heel Nederland op met haar eigen live band ter promotie van haar debuutalbum Yellow Brick Road. Haar debuutalbum staat momenteel erg hoog in de hitlijsten en haar single ‘Do For Love’ wordt eind 2008 een veel gedraaid nummer op de Nederlandse radio. Starke heeft een geheel eigen sound die erg herkenbaar is. Haar soul/pop geluid wordt snel geplaatst tussen grootheden zoals Tracy Chapman en India Arie. Ze tekende een contract bij het bekende Blue Note label waar ook sterren zoals Norah Jones en Miles Davis gecontracteerd staan. Haar album werd geproduceerd in Los Angeles waarvoor ze samenwerkte met Brad Gilderman, die eerder produceerde voor Eminem, Destiny’s Child en Toni Braxton.

Met al die namen moet je haast wel een superster zijn. De zaal staat daarom vanavond ook vol met nieuwsgierige muziekliefhebbers die dit graag zelf willen aanschouwen.

Als support act treed vandaag nog een talent van Nederlandse bodem genaamd Fabiana Dammers op. Ze is de winnares van zowel de Juryprijs als de Publieksprijs van de Grote Prijs van Nederland 2008 in de categorie singer-songwriter. Ze komt het podium op met haar gitaar en begint voorzichtig met spelen. Helaas willen de meeste mensen in de zaal liever hun week bespreken met vrienden en wordt er te hard gepraat door het publiek. Hierdoor valt de intieme sfeer weg wat jammer is omdat ze erg haar best doet om haar zelfgeschreven pop/folk nummers zo goed mogelijk te laten horen. Zelf vertelt ze meerdere malen hoe geweldig ze het vindt om hier vanavond te mogen spelen, dus blijkbaar heeft ze er zelf weinig last van.

Hierna is het aan Sabrina Starke en haar jonge en enthousiaste band het podium te betreden. Ze opent de show met het nummer ‘Romeo & Juliet’ en speelt deze in zowel de album versie als een swingende reggae versie. De sfeer zit er al meteen goed in en Starke vraagt of we zin hebben in soul, jazz, pop en hiphop waarop het publiek volmondig “jaaaaa” antwoord.

Alle nummers van haar album Yellow Brick Road komen op erg professionele wijze voorbij. Samen met haar achtergrond zanger en zangeres zingt ze geen enkele valse noot. De band en Starke spelen erg strak en klinken alsof ze al jaren samen het podium delen. Ze genieten zichtbaar en brengen dit over op het publiek. De vertolking van het nummer ‘Yellow Brick Road’ zorgt zelfs voor kippenvel. Wat een talent hebben we hier vanavond voor ons staan, en zo heerlijk nuchter zoals ze haar verhalen verteld op het podium. Ook de hit ‘Do For Love’ en de nieuwe single ‘Foolish’ worden goed ontvangen door het publiek.

Er zijn hoge verwachtingen van Starke, maar vanavond heeft ze Eindhoven ervan overtuigd van haar prachtige sound en geweldige performance. Zien we haar binnenkort terug in een uitverkochte grote zaal van de Effenaar?

AC/DC - 13/3 - AHOYHet zijn een van de grootste rock legendes ter wereld. Hun huidige tour is...

CARL CRAIG - 6/3 - TIVOLI De amerikaanse DJ en techno producer Carl Craig is intussen bijna een legende...