VERSLAG: Biohazard - 30/11 - 013

Podiuminfo was aanwezig bij Biohazard in 013 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 6 foto's.

Biohazard - 30/11 - 013

”Those Who Know Cannot Explain, Those Who Don’t Cannot Understand”. Een uitspraak die op het shirt prijkte van een van de meest legendarische festivals die Europa rijk is: Dynamo Open Air. Velen verlangen terug naar die tijd. Niet alleen bezoekers, maar ook bands dragen deze periode een warm hart toe. Life Of Agony, Machine Head, Kyuss, Korn, Type O Nagative, Dog Eat Dog en ook Biohazard lieten Eindhoven achter met een gevoel van extase dat het beste omschreven staat in de openingszin. Helaas behoren die tijden tot het verleden, maar niet getreurd, want vanavond biedt Biohazard de mogelijkheid deze herinneringen op te halen enigszins te herleven. De band bestaat twintig jaar en dat wordt gevierd gedurende deze reünietour waarbij de originele line-up zijn opwachting zal maken.

Voordat de Biohazard mag tonen wat ze nog waard zijn, krijgen we eerst het summum van de Nederlands hardcore als voorprogramma. No Turning Back heeft ook iets te vieren, namelijk een tienjarig bestaan en een ijzersterke plaat Stronger die hun ster binnen hardcore-land alleen maar verder doet laten rijzen. De no-nonsense oldschool sound van deze jongens heeft al vele zalen in vuur en vlam achter gelaten, maar op een groot podium voor een nagenoeg lege zaal is dat een onmogelijke opgave. Spoortjes van frustratie tekenen dit optreden dan ook, zeker als het publiek niet enthousiast genoeg reageert. Verder prima show, al komt deze hardcore beter tot zijn recht als je met 300 man op elkaar staat gepropt.

Backfire! heeft zijn sporen allang verdiend in Nederland, maar ook buiten onze grenzen worden deze Maastrichtenaren gerespecteerd. Materiaal van de laatst verschenen langspeler In Harm’s Way tot oudjes als Still Dedicated worden vol overgave gespeeld. Ook deze band wil graag horen hoe veel zin het publiek heeft in Biohazard, een beetje tot vermoeienis toe. Als de zaal is opgewarmd is de taak volbracht. Tijd voor de band waar iedereen voor is gekomen.

De hoogtijdagen van Biohazard lagen vroeg in de jaren negentig. Een destijds unieke mix van metal, hardcore en hiphop zorgde voor veel roem, maar op de latere albums begonnen ze meer als karikatuur van zichzelf te klinken(al valt daar over te discussiëren uiteraard). Waarom dan toch een nagenoeg volle zaal? Het zal te maken hebben met het feit dat al de oorspronkelijke leden van de partij zijn. Evan Seinfeld heeft zijn pornocarrière even stopgezet en de side-projects en productieklusjes van de andere heren staan eveneens in de koelkast. Het laten herleven van hoogtij dagen blijkt ook al snel de reden te zijn voor deze tour, want alleen materiaal van de eerste drie albums zal worden gespeeld. Men krijgt dus waarvoor men is gekomen en 013 wordt al snel omgetoverd tot een slagveld.

Biohazard vuurt genadeloos de ene klassieker na de andere op het zwetende publiek af. Shades Of Grey, Urban Discipline, What Makes Us Tick; het wordt met zoveel overgave en kunde gebracht dat de vroegere twijfels over hoe True deze hardcore band nou echt is als sneeuw voor de zon verdwijnen. Het publiek is wat aan de oude kant en is uiteraard uitgelopen om oude tijden te laten herleven, gelukkig weten Evan & co. nog steeds hoe je een goede show verzorgt en slagen dus met verve. Een avond dus vol tegenstellingen dus: ‘er is genoeg nieuw talent om te ontdekken en van te genieten, maar nostalgie blijft een sterke emotie en stemt soms treurig over vervlogen tijden’. Gelukkig kun je zo nu en dan die tijden even herleven en daarna weemoedig en moe hopen op een Dynamo Open Air 2009?

FOTOGRAFIE: Tim van Veen

Biohazard foto Biohazard - 30/11 - 013 Biohazard foto Biohazard - 30/11 - 013 Biohazard foto Biohazard - 30/11 - 013 Biohazard foto Biohazard - 30/11 - 013 Biohazard foto Biohazard - 30/11 - 013 Biohazard foto Biohazard - 30/11 - 013

FOALS - 25/11 - TIVOLIFoals zei hun optreden op Lowlands slechts enkele dagen van te voren af. Hier...

NINA KINERT - 28/11 - MELKWEG Bij de muziekkenners zal Scandinavië vooral bekend staan om haar metalscène....