VERSLAG: Jay-Z - 1/7 - Ahoy'

Podiuminfo was aanwezig bij Jay Z in Ahoy voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 6 foto's.

Jay-Z - 1/7 - Ahoy'

Vanavond staat een van ’s werelds rijkste hiphop artiesten in Rotterdam. Een niet eens half gevuld Ahoy geniet van diverse hitjes gedraaid door DJ Code Red. Na ruim drie kwartier zijn ding gedaan te hebben is het tijd om te gaan. De draaitafel wordt opgeruimd en er wordt nog wat gedaan aan de belichting. Het is vandaag de eerste dag dat het rookverbod geldt, maar daar wordt weinig gehoor aan gegeven. Hier en daar is een rookwolkje te zien, wat blijkbaar gedoogd wordt want voor zover te zien wordt niemand er op aangesproken.

Shawn Corey Carter is verreweg een van de best verdienende hiphop artiesten van Amerika. Hij draait al ruim tien jaar mee in de scene en is na een stop van drie jaar in 2006 beter teruggekomen dan ooit. Hij is mede-eigenaar van Club 40/40 en van NBA basketball team New Jersey Jets. Het publiek kent Shawn vooral als Jay-Z of als de man die Beyoncé Knowles voor zich wist te winnen.

Dat Jay-Z niet alleen reist blijkt als we op het podium een hele band aantreffen die hem bij zal staan tijdens het optreden. Om klokslag negen uur betreedt een uitzinnige Jay-Z het podium, begroet door een nog uitzinniger publiek; het is wel duidelijk dat de energie er na een uur wachten uit moet. Tijdens de show horen we nummers als ’99 Problems’, ‘I Know’ en ‘Public Service Announcement’. Op het scherm boven het podium is een goede mix van stukjes uit videoclips van de betreffende nummers en live beelden van het optreden te zien. Als dan een grote foto van George Bush tentoongesteld wordt op het scherm, rapt Jay-Z hier een stukje over en zien we beelden van de orkaan Katrina. De foto van Bush wordt verruild voor die van Barack Obama en er ontstaat een luid gejuich.

Van zo’n beetje elk album worden wel nummers gedaan. Zo horen we ‘Big Pimpin’, ‘Hard Knock Life’ en natuurlijk ‘H To the Izzo’ nog langskomen. Het publiek gaat helemaal uit zijn dak, want zo vaak komt Jay-Z niet langs. De laatste keer dat hij in Nederland was is alweer bijna twee jaar geleden. Ookal is het optreden van vanavond niet uitverkocht, toch is Jay-Z nog steeds mateloos populair en een grote invloed op veel opkomende talenten. De wat hoge prijs van de kaarten zal misschien van invloed zijn geweest op de opkomst, maar Jay-Z mag best vaker langskomen!

FOTOGRAFIE:

Jay-Z foto Jay-Z - 1/7 - Ahoy' Jay-Z foto Jay-Z - 1/7 - Ahoy' Jay-Z foto Jay-Z - 1/7 - Ahoy' Jay-Z foto Jay-Z - 1/7 - Ahoy' Jay-Z foto Jay-Z - 1/7 - Ahoy' Jay-Z foto Jay-Z - 1/7 - Ahoy'

LOREENA MCKENNITT - 30/6 - CARRÉDe in Canada geboren Loreena McKennitt , die momenteel bezig is met haar 'An...