VERSLAG: Emeli Sandé - 29/03 - AFAS Live

Podiuminfo was aanwezig bij Emeli Sandé in AFAS Live voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 21 foto's.

Bekijk de Emeli Sandé - 29/03 - AFAS Live foto's

VERSLAG: Karst Jaarsma

Emeli Sandé

Emeli Sandé schuwt het grootse gebaar in haar muziek niet. De zangeres vestigt met haar poppy mix van soul en gospel al een flinke naam. Niet alleen eigen hits, maar ook samenwerkingen met Rudimental, David Guetta en Kendrick Lamar waren het resultaat. In 2013 stond de Britse nog in Paradiso. Inmiddels is ze klaar voor het grote werk. Eind vorig jaar kwam haar tweede album uit en een uitverkocht AFAS Live maakt zich op voor de terugkeer van Sandé.

Groots is de zangeres in alle opzichten. Het zijn niet de minste onderwerpen waar Emeli Sandé over zingt. Liefde, compassie en vrijheid. Het heeft allemaal een plekje bij de stoere Britse. Ze wordt daarbij ondersteund door een band die over het publiek heen walst. De dreigende beats klinken luid en overweldigend. Op sommige momenten lukt het Emeli maar net om er bovenuit te komen. Het achtergrondkoortje zorgt voor een laag gospel. Het drietal zingt krachtig elk refrein. Het is alleen niet de gospel zoals je die uit de kerk kent. Het is een vol geluid dat goed past bij de stevig op elektronica leunende muziek. Zelden hoor je elektronica zo goed verplaatst naar een band geluid als tijdens Naught Boy nummer ‘Wonder’. Wanneer het koortje Emeli ondersteunt met ’We Ain’t Falling Under (…) I Am Full Of Wonder’ wint de boodschap van het nummer alleen aan kracht.

Deze aanpak werkt verrassend goed. Emeli Sandé is een sterke zangeres en ondanks al het geweld weet ze haar momenten te pakken. Bijvoorbeeld tijdens ‘Hurts’. Op plaat al een overdonderd nummer, vanavond krijgt het juist een swingende vertolking. Sandé zingt het opzwepend en opent al rappend. Voortreffelijk vloeien hiphop, soul en hardrock samen. Dat is haar grote kracht. De zangeres neemt een verscheidenheid aan stijlen en mixt deze samen. Een knallende gospelmix is altijd het eindresultaat. Het is verbluffend zo makkelijk als het gezelschap vanavond van een synthesizer nummer naar een Afrikaans gitaarritme gaan.

In het midden is een stukje rust waar Sandé het publiek inpakt met enkele van haar grootste hits. De gitarist neemt de rol van Labrinth over in een ijzersterke vertolking van het duet ‘Beneath Your Beautiful’. Helemaal indrukwekkend is ‘Clown’. Hier is de zang van Emeli Sandé even niet onderdeel van de knallende mix. Ze zit achter een piano en de band volgt haar. Dit maakt de AFAS Live plotseling een stuk intiemer. Hier onderstreept Sandé een goede zangeres te zijn. De avond had meer van deze momenten mogen gebruiken.

Het gaat vaak mis wanneer bands weinig subtiel een mix van soul en dance brengen. De ondersteuning van Emeli Sandé is echter heel goed. De groep brengt het Ibiza gevoel van Rudimental in een zelfde stuwende zetting als traditionele Sandé nummers zoals ‘Next To Me’. Het overrompelt je op een aangename manier. Emeli Sandé vormt daarin het stralende middelpunt met haar charme, pit en steengoede zang. Voor je het weet is deze sterke hitmachine in anderhalf uur over je heen gerold.

FOTOGRAFIE: Irwan Notosoetarso

12
Emeli Sandé foto Emeli Sandé - 29/03 - AFAS Live Emeli Sandé foto Emeli Sandé - 29/03 - AFAS Live Emeli Sandé foto Emeli Sandé - 29/03 - AFAS Live Emeli Sandé foto Emeli Sandé - 29/03 - AFAS Live Emeli Sandé foto Emeli Sandé - 29/03 - AFAS Live Emeli Sandé foto Emeli Sandé - 29/03 - AFAS Live Emeli Sandé foto Emeli Sandé - 29/03 - AFAS Live Emeli Sandé foto Emeli Sandé - 29/03 - AFAS Live Emeli Sandé foto Emeli Sandé - 29/03 - AFAS Live Emeli Sandé foto Emeli Sandé - 29/03 - AFAS Live Emeli Sandé foto Emeli Sandé - 29/03 - AFAS Live Emeli Sandé foto Emeli Sandé - 29/03 - AFAS Live

12

JOHN MAYALL - 31/03 - PATRONAAT83 jaar oud en nog steeds treedt hij overal op! Blueslegende John Mayall...

MAYHEM - 28/3 - PATRONAAT Mayhem speelde De Mysteriis Dom Sathanas in het Patronaat. Podiuminfo was er...