VERSLAG: Douwe Bob - 25/03 - Afas Live

Podiuminfo was aanwezig bij Douwe Bob in AFAS Live voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 29 foto's.

Bekijk de Douwe Bob - 25/03 - Afas Live foto's

VERSLAG: Anjelica Hollen

Douwe Bob - 25/03 - AFAS Live

Douwe Bob - 25 maart, AFAS live

“Gelukkig is het niet zo’n grote show,” zegt Douwe Bob zaterdagavond lachend tegen een uitverkocht AFAS live als er een verkeerd filmpje wordt gestart op het verkeerde moment. De show is ongeveer een half uur onderweg en het publiek is tot nu toe vooral getrakteerd op nummers van de eerste twee albums 'Born In A Storm' en 'Pass It On'.

Het gevarieerde publiek, van zwijmelende meisjes tot stoere getatoeëerde mannen en gezinnen, is vergevend en juicht de zanger toe. Helaas blijkt de falende techniek wel een leidende draad te worden in Douwe’s grootste show tot nu toe. Er blijven zich problemen voordoen met de video’s die zijn geschoten om nummers visueel te ondersteunen op het grote scherm achter de band. De fout die het meeste opvalt is echter het in het water gevallen optreden met de opgetrommelde bluegrass-band. “We gaan nu iets doen waar ik zo veel zin in heb,” zegt Douwe nog met die schittering in zijn ogen als hij zich vol enthousiasme naar de catwalk begeeft. Daar blijkt alleen al snel dat de Amsterdammer zichzelf niet kan horen op het kleine podium tussen het publiek. Ook een tweede poging mag niet baten. “Dan maar terug naar rock & roll.”

En dat doen ze prima, Douwe Bob en zijn band. Het tweede deel van de avond staat meer in het teken van zijn laatste album 'The Fool Bar' en er lijkt altijd ruimte voor lange, maar niet langdradige, gitaar- en pianostukken tijdens onder andere 'Jacob's Song'. De zanger zelf doet moeiteloos mee, maar heeft er ook geen problemen mee om de muzikanten in zijn band de ruimte te geven. Het siert hem, en het feit dat hij zich professioneel herpakt na het falende bluegass-uitstapje siert des te meer. Toch blijkt het hem na twee nummers niet helemaal los te laten. “Ik ga dit goedmaken,” laat hij weten. En hij voegt de daad bij het woord als het bluegrass-trio inderdaad terugkeert om een nummer te spelen op het grote podium. Dit keer moeiteloos, maar de magie is er nu wel een beetje van af.

Vreemd genoeg zijn de mankementen, soms slordig, soms niet te voorkomen, niet storend en heeft het nauwelijks invloed op de vaart van de show. Het is alsof iedereen het bar-gevoel wel kan waarderen, en de zaal gunt Douwe Bob ook gewoon die succesvolle eerste avond in de grote zaal. Het relaxte bar-gevoel dat ontstaat door de fouten en luchtigheid van de zanger doet de naam van het gebeuren eigenlijk gewoon eer aan: The Fool Bar XL.

Aan het einde van de avond, op misschien wel het belangrijkste moment, doet de techniek dan ook nog eens gewoon wat het moet doen. Tijdens 'Take It Off' wordt er een clip vertoont waarin Douwe zichzelf met een dikke knipoog presenteert in een clip die nog het beste te omschrijven is als Calvin Klein-reclame meets de Chippendales. Het zorgt voor veel commotie in de zaal en de mensen die niet in katzwijm vallen kunnen er in ieder geval wel om lachen. En dat is eigenlijk de korte samenvatting van een prima geslaagde, ietwat wankelende, eerste keer Douwe Bob in AFAS live.

FOTOGRAFIE: Anne-Marie Kok

123
Douwe Bob foto Douwe Bob - 25/03 - Afas Live Douwe Bob foto Douwe Bob - 25/03 - Afas Live Douwe Bob foto Douwe Bob - 25/03 - Afas Live Douwe Bob foto Douwe Bob - 25/03 - Afas Live Douwe Bob foto Douwe Bob - 25/03 - Afas Live Douwe Bob foto Douwe Bob - 25/03 - Afas Live Douwe Bob foto Douwe Bob - 25/03 - Afas Live Douwe Bob foto Douwe Bob - 25/03 - Afas Live Douwe Bob foto Douwe Bob - 25/03 - Afas Live Douwe Bob foto Douwe Bob - 25/03 - Afas Live Douwe Bob foto Douwe Bob - 25/03 - Afas Live Douwe Bob foto Douwe Bob - 25/03 - Afas Live

123

DIGGY DEX - 24/03 - DE HELLINGDe Helling ontving vanavond Diggy Dex en dat zag er zo uit!

MACY GREY - 23/03 - TIVOLIVREDENBURG Gisteren stond de grote Macy Gray in TivoliVredenburg. In haar voorprogramma...