VERSLAG: Sabaton - 29/01 - AFAS Live

Podiuminfo was aanwezig bij Sabaton in AFAS Live voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 35 foto's.

Bekijk de Sabaton - 29/01 - AFAS Live foto's

VERSLAG: Stefan Zegerius

Sabaton - 29/01 - AFAS Live

Een van de grootste namen in de hedendaagse power metal scene mag vanavond aantreden in een bomvolle AFAS Live, te Amsterdam. De afgelopen tien jaar zijn als een trein gegaan voor het gezelschap uit Zweden. Deze tour staat in het teken van het laatste album en heet zeer toepasselijk dan ook 'The Last Tour'. Ook de support acts liegen er niet om.

Het is aan de tevens uit Zweden afkomstige mannen van Twilight Force om de avond te openen. Bij opkomst wekt deze fellowship sterk de indruk graag een half uur te willen spelen, onderweg naar Mount Doom. Elvenoren, lange gewaden, magische staffen en betoverde zwaarden zijn enkele attributen waar de aandacht mee wordt getrokken. Gelukkig weet de band naast het visuele aspect het publiek ook te wekken met een knap staaltje metal. Met loepzuivere vocalen en uiterst virtuoze gitaristen valt de band helemaal in de smaak bij het publiek. Helaas is het geluid in het begin een grote brei door het matig afgestelde drumgeluid. Wanneer dit na een paar nummers is hersteld volgt er een set met knap gespeelde en vooral zeer vrolijke nummers. Met alle kleurtjes, sprookjes sferen, en blije liedjes laat Twilight Force een brede glimlach achter.

De volgende band is een oude bekende en een naam die iedereen kent in de wereld van heavy metal. Het feit dat Accept als voorprogramma moet dienen wordt door velen als onbegrijpelijk bestempeld. Het optreden van vanavond liegt er dan ook niet om. Vanaf de eerste minuut staat het geluid perfect afgesteld. Het podium is omgebouwd tot een donkere fabriek en wanneer de band het podium betreedt spat de ervaring er vanaf. De Duitsers spelen gedurende een klein uur een set in veelal hetzelfde tempo met als uitzondering het rappe 'Fast As A Shark'. Qua show valt er verder niet heel veel te beleven. Het is allemaal erg statisch. Dit verwijt ik liever aan de leeftijd van deze mannen, want als ze iets verdienen is het wel respect. De afsluiter en meteen het absolute hoogtepunt van de set is de meezinger 'Balls To The Wall'. Accept laat hiermee zien nog steeds een kracht te zijn om rekening mee te houden.

Het hoofdprogramma is overduidelijk de band waarvoor iedereen is gekomen. De hele zaal staat vol met legerbroeken en peperdure Sabaton -shirtjes. De verwachtingen zijn dan ook duidelijk hooggespannen wanneer het licht uitgaat. Deze band staat al een aantal jaren bekend om zijn lange intro's bij live optredens. Intro's duren te lang wanneer iedereen na een puur minuten met elkaar gaan staan praten. Als dan ook nog eens het geluid bijzonder slecht staat afgesteld bij het openingsnummer 'Ghost Division' is het begin erg mager te noemen, maar ook hier staan ervaren mensen achter de knoppen die de boel snel weten te corrigeren. Wanneer het epische 'Sparta' wordt ingezet komt het publiek volledig los. De vlammen en de lichtshow maken het nummer helemaal af. Wat volgt is een diverse set met tracks van bijna elk album. Er worden hier en daar pauzes ingelast waar zanger Joakim Brodén zijn stand-up comedy skills uit de kast trekt. Leuk, maar ook hier wordt de boel af en toe onnodig gerekt. Gelukkig bestaat de set ook uit een paar unieke muzikale hoogtepunten. De akoestische versie van 'The Final Solution' blijkt een prachtige toevoeging te zijn aan het optreden en als het tijd is voor de toegift lijkt 'Primo Victoria' het laatste nummer te zijn wat het publiek nog wilde horen. De zaal blijkt hier nog vol energie te zitten en geeft nog even alles wat erin zit. Met 'Shiroyama' en 'To Hell And Back' wordt de set spectaculair afgesloten en na alle 'broek uit, op je hoofd' spreekkoren van vanavond kan Brodén het niet laten om ook deze wens nog in vervulling te laten gaan.

Sabaton laat vanavond zien waarom ze zo razend populair zijn geworden. Ieder nummer wordt stuk voor stuk met energie en passie de zaal in geblazen. Het publiek wordt bespeeld zoals het publiek dat wil. Daarnaast wordt de band ondersteund door een prachtig opgebouwd podium, vlammen die om de oren vliegen en waanzinnige visuals. Kortom, een schitterend optreden die het iedere cent waard was.

FOTOGRAFIE: Irwan Notosoetarso

123
Sabaton foto Sabaton - 29/01 - AFAS Live  foto Sabaton - 29/01 - AFAS Live Sabaton foto Sabaton - 29/01 - AFAS Live  foto Sabaton - 29/01 - AFAS Live Sabaton foto Sabaton - 29/01 - AFAS Live Sabaton foto Sabaton - 29/01 - AFAS Live  foto Sabaton - 29/01 - AFAS Live Sabaton foto Sabaton - 29/01 - AFAS Live Sabaton foto Sabaton - 29/01 - AFAS Live Sabaton foto Sabaton - 29/01 - AFAS Live Sabaton foto Sabaton - 29/01 - AFAS Live Sabaton foto Sabaton - 29/01 - AFAS Live

123

FATES WARNING - 29/01 - PATRONAATFates Warning stond vanavond in het Haarlemse Patronaat. Podiuminfo was...

DEWOLFF - 29/01 - MELKWEG DeWolff toert op dit moment het hele land door. Podiuminfo was aanwezig bij...