VERSLAG: Max Raptor - 08/11 - Patronaat

VERSLAG: Francis Pronk

Max Raptor - 08/11 - Patronaat

Max Raptor speelt vandaag haar derde headline show in Nederland. Eerder dit jaar stond de band in de Rabozaal van Melkweg, gisteren in PoGo in Gorinchem en vanavond in het Patronaat Café in Haarlem.

Beide dagen is de Belgische band The Waiting Game mee als support-act. Helaas is het aantal bezoekers vanavond op twee handen te tellen, maar de Belgen laten zich niet uit het veld slaan en beginnen hun show vol energie. Er staan twee jongens in het midden van de zaal en verder hangt iedereen een beetje aan de bar. Aangezien de opkomst erg laag is, is het nogal koud in de zaal. "Mag de airco op het podium uit?", vraagt de zanger aan het barpersoneel, waarna de set wordt hervat.

De set bestaat voornamelijk uit materiaal van de dit jaar uitgebrachte EP 'Bend Or Break', zoals de nummers '1986' en afsluiter 'Tired Eyes'. Daarnaast komt er ook ouder materiaal voorbij, zoals 'It's Allright', het eerste nummer dat de band samen schreef. Tijdens 'Tired Eyes' laat The Waiting Game het aanwezige publiek de laatste zin meezingen: "It's fine to be here". En zo is het maar net, ook al zijn er weinig mensen. De mensen die er zijn hebben aandacht voor de band. Een band om in de gaten te houden!

Helaas is er nog steeds niet veel publiek wanneer de Britten van Max Raptor het podium betreden. De heren zijn geen nieuwkomers en ook geen onbekenden in de scene. De band bestaat dit jaar precies tien jaar. Ze trappen de show af met 'Evangeline'. Frontman Wil Ray loopt de zaal in en probeert de mensen die achterin staan mee te krijgen. Vooraan staan twee fans die elk nummer woord voor woord meezingen en een leuke interactie hebben met de zanger. Ook deze band weet ondanks de magere opkomst de aandacht van het publiek vast te houden en geeft alles. De punk en post-hardcore van Max Raptor bestaat uit zeer krachtige nummers, met catchy melodieën en riffs. De band is te vergelijken met Billy Talent, wat je hoort in nummers als 'Old Romantics' en 'Population'.

Er worden gelukkig geen sarcastische opmerkingen gemaakt over de opkomst. De band accepteert het en gaat vol gas. Omdat het nu een zeer intieme setting is geworden, maakt de zanger van de gelegenheid gebruik om af en toe een verhaal te vertellen. Wil Ray vertelt dat hij nog nooit van Haarlem had gehoord. Zijn moeder dacht zelfs dat hij 'Harlem' in Amerika bedoelde en wenste hem al veel succes met de verkiezingsgekte. Gelukkig was dit een vergissing en bevindt de band zich op Nederlandse bodem. Verder staan er staan Dopper flessen op het podium, gevuld met water. Wil Ray grapt dat het op een penispomp lijkt. Het zijn de kleine dingen die het vanavond doen.

Het podium van het café kijkt precies uit naar de straatkant, waar de support-act buiten een break neemt. Wil Ray maakt vanaf het podium contact met de Belgen en vraagt of ze op zijn teken willen springen. Een hilarisch en uniek moment in de show.

Headline shows zijn voor deze band nog te hoop gegrepen. Misschien moet de band eerst wat bekendheid creeren in Nederland, door bijvoorbeeld voorprogramma's van grotere acts te doen. Max Raptor is een steengoede band en het is zonde dat slechts een handjevol mensen hier vanaf weet.

REGINA SPEKTOR - 07/11 - PARADISONa (500) Days of Summer kon niemand haar nog vergeten. Tien jaar later hebben...

ENSLAVED 25: SPINNING WHEEL RITUAL - 08/11 - 013 Enslaved 25: Spinning Wheel Ritual in 013 vanavond! Bekijk hier het verslag...